Annonseringspliktiga koncessioner är fortfarande rätt ovanligt. Detta trots att lagen om upphandling av koncessioner har funnits i drygt tre år.
– Det kan bland annat bero på att det inte har funnits en egen lag för detta tidigare och att man inte ser att en koncession kan vara ett alternativ till upphandling enligt LOU eller LUF, säger Ann-Sofie Lillberg, chef för affärsenheten på Upphandlingsmyndigheten.
Även om koncessionen inte blivit så populär har den fördelar och givna användningsområden. Vanliga exempel är drift av restauranger, simhallar, och parkeringsplatser där leverantören får ersättning genom sin försäljning eller möjligheten att ta ut avgifter.
– Ett annat exempel är vägbyggen där leverantören kan ta ut avgifter från dem som använder vägen, fortsätter Ann-Sofie Lillberg.
För att underlätta upphandlingen av koncessioner har myndigheten nu tagit fram mer vägledning om reglernas innebörd. I det webbaserade stödet beskrivs de centrala delarna vid upphandling av en koncession samtidigt som skillnader i lagstiftningen lyfts fram.
Webbstödet ger allmän och grundläggande vägledning om reglerna i lagen om upphandling av koncessioner. För att bättre förklara vad reglerna innebär används en hel del praktiska exempel.
– Även om det finns stora likheter mellan LUK och LOU så finns det också vissa skillnader mellan dessa lagar. I vårt stöd lyfter vi därför fram de delar där lagarna skiljer sig åt, summerar Ann-Sofie Lillberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer