Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Då får ogiltigt avtal bestå

ExpertkommentarAvtal som egentligen ska ogiltigförklaras av domstol kan ibland få bestå. Så är fallet när det finns tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Olle Lindberg och Johanna Palm på Kahn Pedersen tar avstamp i ny rättspraxis och beskriver vilka exempel på det finns på sådana tvingande hänsyn.

| 2023-01-30
Johanna Palm och Olle Lindberg, Kahn Pedersen.

När en domstol kommer fram till att en myndighet har tecknat avtal på ett sätt som är oförenligt med LOU ska avtalet ogiltigförklaras. I vissa situationer är dock avtalet så pass viktigt för samhället att det vore olämpligt att ogiltigförklara det. Avtalet får därför bestå trots att villkoren för ogiltighet är uppfyllda på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse.

Av 20 kap. 13 – 13 b §§ LOU framgår att avtal ska ogiltigförklaras i, kortfattat beskrivet, följande situationer.

  • När avtal har tecknats utan föregående annonsering, trots att avtalet omfattats av annonseringsplikt.
  • Vid förnyad konkurrensutsättning, där tilldelning av avtalet har skett i strid med villkoren i det bakomliggande ramavtalet.
  • När avtal har tecknats i strid med en avtalsspärr.

I det sistnämnda fallet kan avtalet bara ogiltigförklaras om det – utöver att avtalet tecknats i strid med avtalsspärren – dessutom finns ett upphandlingsfel som har medfört att den sökande leverantören har lidit eller kan komma att lida skada.

Konsekvensen av att ett avtal förklarats ogiltigt är att det inte längre kan göras gällande och parternas prestationer enligt avtalet ska återgå.

LOU innehåller ett antal undantag från ogiltighet. I den här artikeln har vi valt att fokusera  på ett särskilt skydd mot att ett avtal ogiltigförklaras – nämligen när det finns tvingande hänsyn till ett allmänintresse. I sådana situationer är alltså förutsättningarna för ogiltigförklaring uppfyllda, men avtalet kommer ändå få bestå.

Tvingande hänsyn till allmänintresset
Av 20 kap. 14 § framgår att ett avtal får bestå, trots att det finns skäl för ogiltigförklaring, om det är nödvändigt av tvingande hänsyn till allmänintresset. Det är inte tydligt definierat i LOU vad som utgör allmänintresse men i förarbetena nämns exempel som

  • allmän säkerhet,
  • skydd för människors liv och hälsa,
  • folkhälsa,
  • bibehållen ekonomisk jämvikt i det sociala trygghetssystemet,
  • konsumentskydd och skydd av såväl tjänstemottagare som arbetstagare,
  • rättvisa handelstransaktioner,
  • kamp mot bedrägerier,
  • skydd av miljö och stadsmiljö,
  • djurhälsa,
  • immateriella rättigheter,
  • bevarande av det nationella historiska och konstnärliga kulturarvet,
  • socialpolitiska och kulturpolitiska mål (Prop. 2009/10:180 s. 362).

I förarbetena nämns alltså ett relativt stort antal situationer där tvingande hänsyn till allmänintresset kan finnas, baserat på rättspraxis från EU-domstolen om fri rörlighet i allmänhet. Från svensk upphandlingsrättslig praxis är konkreta exempel dock få till antalet.

I HFD 2019 ref. 18 förtydligas att det krävs att det föreligger exceptionella omständigheter för att motivera att ett avtal ska få bestå. Upphandlingen som prövades i HFD 2019 ref. 18 avsåg särskilda persontransporter, såsom sjukresor, färdtjänst och skolskjuts. Domstolen uttalade att tillgången till dessa tjänster utgjorde sådana särskilda allmänintressen som avses i 20 kap. 14 § LOU.

I målet framgick dock att myndigheten hade tillgång till 147 fordon, och myndigheten hade inte visat hur en ogiltigförklaring av det aktuella kontraktet – vilket endast rörde 20 av dessa fordon – skulle innebära en oacceptabel kvalitetsförsämring. Tvärtom verkade utredningen i målet visa att det fanns en viss överkapacitet även utan dessa 20 fordon.

Domstolen fann därför att det aktuella avtalet inte var en nödvändig förutsättning för att transporttjänsterna skulle kunna utföras. Domstolen konstaterade därmed att det inte förelåg sådana exceptionella omständigheter som motiverade att avtalet fick bestå.

Ny rättspraxis
Mot bakgrund av den förhållandevis tillåtande beskrivningen i förarbetena, och den något mer strikta synen som framgår av HFD 2019 ref. 18, var det intressant att se en ny dom från Kammarrätten i Sundsvall (mål nr 1738-22) där frågan åter aktualiserades.

Upphandlingen avsåg ett direktupphandlat avtal avseende nyttjanderätt till och datamaskinell drift av datorsystem för planering och samordning av anropsstyrda persontransporter. Kammarrätten fann att värdet på avtalet översteg direktupphandlingsgränsen och att förutsättningarna för ogiltigförklaring var uppfyllda. Därefter undersöktes om det fanns tvingande hänsyn till ett allmänintresse vilket skulle hindra ogiltigförklaring.

Målet rörde inte faktiska sjuk- och färdtjänstresor, utan ett datorsystem för planering och samordning av sådana tjänster. Kammarrätten fäste dock stor vikt vid regionens uppgifter om att tjänsterna inte skulle kunna utföras utan datorsystemet.

Enligt kammarrätten var det av betydelse att det var fråga om tjänster som påverkar människors liv och hälsa och att enskilda i samhället skulle drabbas om tjänsterna inte kan utföras. Avtalet fick därför bestå, trots att villkoren för ogiltigförklaring var uppfyllda.

Exempel i rättspraxis
Målet utgör ett av få exempel i svenska domstolar där tvingande hänsyn till ett allmänintresse har medfört att ett avtal som egentligen ska ogiltigförklaras ändå får bestå.

Andra exempel är följande.

  • Skolskjuts för elever med funktionshinder (Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 1480-20 och mål nr 2308-21)
  • Basunderhåll för en av Sveriges mest trafikerade vägar, dvs. särskilt trängande trafiksäkerhetsskäl (Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 2279-15).

Från lite äldre kammarrättspraxis har följande funnits vara tvingande hänsyn till ett allmänintresse.

  • Att av folkhälsoskäl tillhandahålla hörselapparater (Kammarrätten i Jönköping, mål nr 1587–1589-11)
  • Administrativa hjälptjänster i form av bl.a. beställningscentral och planeringsverksamhet för sjuk- och färdtjänstresor (Kammarrätten i Göteborg, mål nr 5819-11).

Avslutande kommentarer
Exemplen är som sagt få till antalet, i vart fall jämfört med den relativt breda uppräkningen i förarbetena till LOU om vad som kan utgöra tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Det nya avgörandet från Kammarrätten i Sundsvall utgör därför ett välkommet tillskott till en begränsad skara exempel.

Svensk rättspraxis hittills kan sammanfattas så att det tydligaste tecknet på att något rör tvingande hänsyn till ett allmänintresse är att det finns befogad anledning att anta att människor faktiskt kan komma att lida om det inte vore för att det aktuella avtalet finns på plats. Det hade varit intressant med exempel i rättspraxis avseende de andra situationerna som nämns i förarbetena och som inte uppenbarligen är av samma dignitet som människors faktiska hälsa.

När kan ett avtal få bestå med hänsyn till exempelvis immateriella rättigheter eller skydd av stadsmiljö? Möjligheten finns ju där i lagens förarbeten, men den praktiska tillämpningen lyser med sin frånvaro.

Olle Lindberg
Johanna Palm
Kahn Pedersen

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Då får ogiltigt avtal bestå"

  1. Robert skriver:
    2023-01-30 kl. 10:38

    Föreligger det inte risk att UM bygger in systematik i att använda och i dessa fall ”utnyttja” denna rättspraxis i avtal av samhällsviktig karaktär?

    Svara
  2. Olle Lindberg skriver:
    2023-01-30 kl. 12:55

    Den risken finns så klart, men jag tror verkligen inte att den ska överdrivas.

    Det förutsätter att myndigheten skulle fatta ett strategiskt beslut om att teckna avtal med insikt om att det är fråga om otillåten direktupphandling, enbart för att det finns anledning att tro att avtalet kommer att få bestå vid en prövning. Ett sådant beslut känns osannolikt, och det hade inte gått att försvara internt eller i förhållande till beslutsfattare inom kommunen etc.

    Det medför dessutom en obligatorisk ansökan om upphandlingsskadeavgift, och det tror jag inte någon myndighet direkt längtar efter.

    Tvärtom är det min erfarenhet att upphandlande myndigheter vill göra rätt i förhållande till det upphandlingsrättsliga regelverket, även om de inte alltid lyckas.

    Det är just därför det hade varit intressant att se en domstolsprövning av de andra typerna av situationer som nämns i förarbetena. Hur ser tröskeln i praktiken ut för de situationerna? Svaret på den frågan bör rimligtvis inbegripa hanteringen av den risk du beskriver i frågan.

    Svara

Lämna ett svar till Robert Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026