I fjol inledde Konkurrensverket en djupgranskning av upphandlingsverksamheten under åren 2013 och 2014 i tre kommuner. Alvesta, Gnesta och Timrå valdes ut mot bakgrund av bland annat revisorskritik mot hur upphandling styrts och genomförts.
För småländska Alvestas del handlar det om sju granskade ärenden och av dem har Konkurrensverket invändningar i tre fall.
Kommunen har utan annonsering köpt bland annat kopiatorer och toner. Att man kan tjäna på konkurrens inser nu kommunstyrelsens ordförande Per Ribacke:
– Vi har genomfört en upphandling som ledde till klart sänkta kostnader för inköp av dessa varor.
De båda andra affärer som väntas leda till ett tillsynsbeslut handlar om inköp av tjänster: konsulter och städare. Det är inte vilken konsultupphandling som avses – utan en vikarierande kommunchef.
När tidigare kommunchefen Johan Eriksson avslutade sin anställning i Alvesta kommun tog Kristiina Kosunen Eriksson vid som tillförordnad kommunchef. Hennes tjänster köptes på konsultbasis under 17 månaders tid.
– När det gäller Konkurrensverkets synpunkter på inköp av konsulttjänst så ska vi självklart dra lärdom av detta inför framtiden och samma gäller inköp av städtjänster från Allbohus, säger Per Ribacke.
Konkurrensverket ser positivt på är att Alvesta kommun under granskningsperioden tillsatt resurser på upphandlingsavdelningen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer