Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Byter jobb för att påverka

Therese Klaar höjer lönen när hon byter från Stockholms universitet till Statens Inköpscentral, men det är inte orsaken till jobbytet. Utveckling och större resurser är de stora fördelarna med den nya arbetsgivaren.

| 2017-04-20

Therese Klaar är sedan sista januari ny chef på Statens Inköpscentral vid Kammarkollegiet. Hon är ansvarig för enheten för upphandling av varor och tjänster, den del av inköpscentralen som upphandlar alla ramavtal utanför IT-området. Hon leder nu en grupp på 14 personer (som snart ska bli 15). Therese Klaar kommer närmast från ett arbete som upphandlingschef vid Stockholms universitet och dessförinnan från samma roll i Ekerö kommun

Varför tog du jobbet?
Här kan jag påverka på ett övergripande plan, mitt jobb berör ju alla Sveriges statliga myndigheter. Jag jobbar inte bara för en kommun eller en myndighet. Det är en häftig känsla att kunna påverka så pass stort område.

Här får jag också större utrymme för att utveckla. Det är inte lika mycket brandkårsutryckningar, utan här finns det tid och resurser för att göra verksamheten bättre. Det är stimulerande och kul. Det märks att upphandling är en kärnverksamhet på Statens inköpscentral, inte endast en stödjande och administrativ roll som det är på så många andra ställen.

Men hamnar du inte skymundan på Inköpscentralen? Det är ju ändå IT-upphandlingarna som är det stora och viktiga området. De upphandlar stora IT-system. Din avdelning upphandlar kopieringspapper och presentartiklar.
Det tror jag inte våra avropande myndigheter håller med om. Utan sådant som bevakningstjänster, tolkförmedling, möbler och de områden du nämner, skulle svenska myndigheter få det betydligt svårare. Så nej, inte alls. Vår enhet har också många stora och komplexa upphandlingar så det känns verkligen inte att vi kommer i skymundan.

Ger jobbytet utdelning även i lönekuvertet?
Jo, lönen är bättre här. Men det är också ett större ansvar. Min grupp är större här och dessutom finns det nationella ansvaret, som vi har här på Statens Inköpscentral. Jag var inte missnöjd med min förra lön och lönen var inte orsaken till att jag bytte. Men visst, jag tjänar mer här.

Vad är den stora skillnaden mellan Statens inköpscentral och dina tidigare arbetsplatser.
Det är just att här är upphandling en kärnverksamhet. Vi har tid och resurser för att göra ett bra jobb med behovsanalys och dialogen med både beställare och leverantörer. Här får en upphandling ta 12 till 18 månader. Det är ovanligt på en kommun eller annan myndighet att ha så mycket tid för att göra ordentliga förstudier, till exempel.

Du nämner utveckling som en av fördelarna med nya jobbet. Vad är det ni ska utveckla?
Ett exempel är dynamiskt inköpssystem som vi förhoppningsvis sätter i drift till hösten. Det är ett helt nytt sätt att upphandla som jag tror mycket på. Det är samtidigt svårt och utmanande. Nya processer och arbetssätt ska skapas, det krävs nya tekniska lösningar och nya juridiska frågor att sätta sig in i. Det är komplicerat, vilket också gör det roligt och spännande.

En inköpscentral är perfekt för att arbeta med nya och svåra projekt. Vi har resurserna att ro stora projekt i land och resultatet kommer alla statliga myndigheter till godo.

En annan viktig fråga är att förbättra dialogen med leverantörerna. Jämfört med många andra upphandlande myndigheter har vi en bra dialog, men jag skulle vilja ha ännu mer.

Hur ska du få till mer dialog med leverantörerna?
Vi har inte hittat formerna för mer dialog än. Men jag är nyfiken på vad leverantörerna tycker om våra förfrågningsunderlag. Jag vill veta vad de tycker att vi kan förenkla. Det är viktigt speciellt för få in mer små och medelstora, vilket i sin tur är viktigt för att förbättra konkurrensen. Kanske ska vi skicka ut en enkät efter att vi har gjort en upphandling.

Vad mäter din chef, Agneeta Anderson, dig på? Hur vet hon att du gör ett bra jobb.
Vi mäter ju olika saker, till exempel hur lång tid en upphandling tar och hur mycket resurser som har gått åt. Men det är inget jag mäts på. Agneeta och jag har tät kontakt och hon skulle märka direkt om min enhet inte fungerar.

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna