JC Decaux vann Stockholms stads upphandling av cirka 70 offentliga toaletter samt lika många cykelpumpar. Företagets utbyte i affären var att få sätta upp reklamskyltar.
Reklamskyltarna kom upp, men turister och stockholmare med toabehov får vackert hålla sig. Servicen till cyklisterna är lika dålig. Trots att de första 17 toaletterna planerades vara på plats redan i fjol somras har till dags dato endast en enda invigts. Ingen cykelpump har installerats.
Cecilia Brinck, moderat vice ordförande i trafiknämnden, beskriver detta som bedrövligt. Hon konstaterar att offentliga toaletter är viktiga för stadens attraktivitet:
– Samtidigt drar det företag som vann upphandlingen in intäkter på de reklamplatser som ingick i avtalet, utan att varorna har levererats.
Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborgarråd, skyller på tillståndsbyråkrati:
– Det krävs bygglov. Toaletterna måste passa in i stadsbilden och får inte vara i vägen för gående och cyklister.
Förhoppningen är att i år kunna placera ut hälften av de 70 toaletterna.
– Vid avtalsbrott måste staden utdöma vite och ha en åtgärdsplan för hur och när toaletterna och cykelpumparna ska finnas på plats, avslutar Cecilia Brinck.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer