En privatperson ifrågasätter Bräcke kommuns direktupphandling av IT-utrustning och konsulttjänster. Förutom att Konkurrensverket tipsats har en polisanmälan för bland annat urkundsförfalskning lämnats in. Köpet ska bland annat ha gjorts långt innan beslut fattades i ärendet.
Beslutet om att från UDK, Umeå Datakonsulter, köpa Checkpoints webbfilter med integrerad brandvägg togs i maj i fjol. Protokollet stämplades dock in först i november månad. Bräcke kommun menar att besluten är tagna enligt delegationsordning.
– Vår bedömning är att vi följt de lagar och regler som gäller vid upphandlingar och välkomnar en granskning, säger Bengt Flykt, kommunchef i Bräcke.
Inför det aktuella köpet tillfrågades tre leverantörer: förutom UDK även Cygate och ITF. Köpesumman uppgår till 283 400 kronor för tre år plus en ettårig förlängningsoption på ytterligare 60 000 kronor.
Kommunen förnekar i sitt svar till Konkurrensverket att man köpt två webbfilter/brandväggar. Den första fakturan var felaktig och makulerades därför.
Det bekräftas att flera olika varor och tjänster över tid köpts från UDK, men man anser sig inte ha brutit mot LOU. Inköpen har avsett olika slags varor och tjänster – vars respektive värde varit under gränsvärdet för direktupphandling.
Enligt sammanställningen har UDK sedan år 2010 utfört tjänster samt levererat hårdvara och licenser för drygt en miljon kronor, varav hälften under 2015. Ramavtal saknas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer