Konkurrensverket ser Västtrafiks avrop av konsulttjänster som en otillåten direktupphandling. Detta på grund av att möjligheten till förlängning inte fanns i det ursprungliga avtalet.
– Vi är medvetna om att vi har brustit i hur det här ska gå till, vår avsikt har hela tiden varit att på nytt teckna avtal, säger Alice Roman, presskommunikatör vid Västtrafik.
Redan år 2008 upphandlades ramavtal om konsulttjänster inom organisation och IT. Ramavtalen gällde som längst till och med den 31 december 2012.
I november i fjol genomfördes en förlängning av ett antal av dessa avtal med Knowit, Prove och Prospero. Trots att den möjligheten inte finns i det ursprungliga avtalet.
Konkurrensverket drar därför Västtrafik inför domstol. Kravet lyder på en miljon kronor i upphandlingsskadeavgift.
– När ett inköp annonseras får fler leverantörer möjlighet att lägga anbud. Det ökar förutsättningarna att göra den bästa affären, säger Rikard Jermsten, generaldirektör för Konkurrensverket.
Västtrafik har haft brist på personal inom organisationen för att genomföra upphandlingar. Alice Roman konstaterar att upphandling av konsulttjänster dessutom är rätt komplicerat.
– För att inte hamna i samma sits igen upphandlar vi en konsultförmedling. Det är ett arbete som har pågått i flera år, men som tagit tid, då det är ett ganska nytt sätt att arbeta.
– Med konsultförmedlingen får vi goda förutsättningar för styrning och kontroll av våra konsultköp framöver.
Ååå! En klassiskt lösning. Med konsultförmedling kan man fulköpa konsulter helt lagligt. Heja Västtrafik! (Obs! ironi)