Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bäst i Finland på upphandling

Uleåborgs stad står för fjolårets bäst genomförda upphandling i Finland. Låg personalomsättning fanns bland kvalitetskriterierna när öppenvårdstjänster köptes in.

| 2019-03-29

Det är inte bara i Sverige som goda exempel lyfts fram. Rådgivningsenheten för offentlig upphandling har just utsett fjolårets bäst genomförda upphandling i Finland.

Genom tävlingen vill rådgivningsenheten lyfta fram god praxis och sprida information om lyckade upphandlingar. I bedömningskriterierna betonas bland annat nya sätt att upphandla, fungerande dialog under processen, resultainriktning, effekter och innovationsförmåga.

Vann gjorde Uleåborgs stad. Vid upphandlingen av öppenvårdstjänster och vård utom hemmet inom barnskyddet skapade kommunen ett flexibelt förfarande. Modellen prisas för att den inte stänger marknaden och att låg personalomsättning hade en framträdande position bland kvalitetskriterierna.

– Kommunen har skickligt utnyttjat de medel som tillhandahålls av upphandlingslagen, vilket resulterat i en som helhet god offentlig affär, säger Katariina Huikko, ledande jurist vid Finlands Kommunförbund.

Rent praktiskt inrättas ett dynamiskt leverantörsregister. Det är öppet för alla tjänsteleverantörer som uppfyller behörighetsvillkor och minimikrav. Till fördelarna hör att leverantörer enkelt kan uppdatera sina priser och även utöka sina erbjudanden.

Uleåborg (Oulu) har cirka 200 000 invånare och två universitet. Kommunen ligger vid Bottenvikens kust. Denna upphandling var gemensam för Uleåborg och de övriga kommunerna och samkommunerna i Norra Österbotten.

Helsingfors och Lappträsk fick hedersomnämnanden. Nya bänkar till Olympiastadion i Helsingfors, som är ett skyddat byggnadsarv, upphandlades med största respekt för det ursprungliga. Vid upphandlingen söktes innovationspartnerskap och man valde ut tre utvecklingspartners.

Lappträsk efterfrågade en aktör som kunde sköta alla transporter i den lilla landsbygdskommunen, alltifrån skolskjutsar och mattransporter till färdtjänst. Delat anbud godkändes inte och vann gjorde en sammanslutning av fyra transportföretag.

Juryn bestod av representanter för Arbets- och näringsministeriet, Kommunförbundet och Tammerfors stad i egenskap av upphandlande enhet.

Annons

Funktionsupphandling – Under Upphandling24 utbildningen Upphandla funktion i praktiken, lär du dig att förstå, planera, genomföra och följa upp en affärsmässig upphandlingsprocess med funktionskrav. Läs mer här >>

Läs mer: Dynamiskt inköpssystemInnovationsupphandlingVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist