Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Åtta av tio underkända i upphandling

Det svenska företagsklimatet har försämrats enligt landets företagare. Kritiken är särskilt hård mot kommunernas upphandlingar.

| 2016-05-27

Svenskt Näringslivs undersökning visar på ett försämrat företagsklimat. I sina enkätsvar ger 31 000 medlemsföretag det nationella klimatet 3,2 i betyg på en skala där 1 står för dåligt och 6 för utmärkt.

Årets riksbetyg motsvarar godtagbart och är det lägsta sedan mätningarna påbörjades. På kommunal nivå nås 3,3, vilket är en försämring från förra årets 3,4.

Antalet kommuner som får ett genomsnittligt sammanfattande omdöme under godtagbart (3,0) har ökat. I år hamnar 60 kommuner i denna grupp, mot 37 i fjol.

Betygen på kommunernas upphandling är särskilt låga. Åtta av tio kommuner får underkänt. Inte inom något annat område är företagen så hårda i sina omdömen.

Nyköpings kommun ligger exempelvis kvar på snittbetyget 3,3. Samtidigt backar synen på kommunens upphandling från 2,6 till 2,4.

– Vi har lagt i nästa växel i utvecklingen och direkt efter sommaren kommer vi att lansera ett antal nyheter för företagare, kommenterar näringslivschef Maria Karlsson.

Ale är i ungefär samma sits. Kommunens snitt klättrar från 3,66 till 3,72, men näringslivschefen Pia Areblad är öppen med att det finns mer att göra:

– Vad som är tydligt är att vi behöver utveckla kontakterna och dialogen med näringslivet om upphandling. Där har vi inte godkänt resultat från företagarna ännu.

Allt är inte nattsvart. Antalet kommuner som får över 4,0 i sammanfattande omdöme ökar. Enligt Svenskt Näringslivs Christer Östlund är attityden till företagande hos politiker och tjänstemän avgörande:

– Vi ser tydligt att i de kommuner som företagen möter en bra attityd upplevs också det samlade företagsklimatet som bra.

Hela undersökningen, inklusive en ranking av landets 290 kommuner, presenteras den 20 september.

Läs mer: DialogSamhälleStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Åtta av tio underkända i upphandling"

  1. Anders skriver:
    2016-05-27 kl. 11:06

    Hade varit intressant att få veta mer om varför man anser att det fungerar dåligt (i stort alltså efter som det lär variera från kommun till kommun). Är det hur upphandlingar genomförs, att man inte annonserar behoven, eller är det att man inte följer avtal? Att säga ”det fungerar dåligt” ger ju inte så mycket.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2016-05-27 kl. 13:11

      Hej Anders,

      Håller med dig. Svårt att reparera om man inte vet vad som är fel. Av det enkätmaterial som Svenskt Näringsliv hittills publicerat framgår trender, men inte detaljer. Kanske kommer det till hösten när hela undersökningsresultatet presenteras?

      //Per

    2. Pontus Lindström skriver:
      2016-05-31 kl. 17:03

      I 2015 års undersökning bad vi företagen att beskriva varför man ger just det betyget man ger när det gäller den kommunala upphandlingen. I gruppen av företag som gav de allra lägsta betygen på den kommunala upphandlingen var de främsta skälen bristande kompetens hos kommunens upphandlare/tjänstemän, kritik kring hur upphandlingarna går till samt att man som företagare tycker att upphandlingarna gynnar bara vissa företag.

      Mvh Pontus Lindström, Svenskt Näringsliv

  2. Karl Gustav Söderlund skriver:
    2016-06-01 kl. 19:27

    SKULLE VARA BRA ATT FÅ VETA VILKA FÖRETAG SOM VÄLJS UT I UNDERSÖKNINGEN, VI HAR SVARAT EN GÅNG PÅ MINA 27 ÅR SOM FÖRETAGARE OCH DÅ SA VI VAD VI TYCKTE OM KOMUNENS UPPHANDLINGAR VILKET INTE VAR POPPULÄRT, DET BLEV ETT JÄVLA LIV DÅ VI KRITISERADE UPPHANDLINGSFÖRFARAND OCH AVTALI KOMUNEN.

    Svara
  3. Stefan skriver:
    2016-06-04 kl. 16:45

    Kommuner som gynnar det egna näringslivet får höga betyg. LOU kompetensen är betydligt högre generellt sett på upphandlingsenheterna än hos framförallt småföretagen. Det är väldigt bra om alla som deltar i en upphandling kan spelreglerna och även läser igenom förfrågningsunderlaget. Tyvärr så förekommer det i nästan varenda upphandling att några anbudsgivare faktiskt inte har läst igenom handlingarna, och då heller inte ställt frågor. Frågan är om det är köparna som ska utbilda säljarna att sälja? Gör näringslivet så?

    Svara

Lämna ett svar till Stefan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen