Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så vässas norska upphandlingar

Enligt den norska regeringen är lagändringar inte nödvändiga för att offentlig upphandling ska bli bättre. Bättre rådgivning, helelektronisk inköpsprocess och översyn av tröskelvärdena hör till det som ska genomföras.

| 2019-04-17

Det offentliga Norge köper varje år varor och tjänster för motsvarande runt 540 miljarder kronor. Det handlar framför allt om infrastruktur, transporter samt vård och omsorg.

– Genom att upphandla på bästa möjliga sätt får medborgarna ännu bättre kvalitet till lägre pris än idag. Det finns många miljarder att hämta hem genom att vässa upphandlingsarbetet, säger näringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Regeringen vill, utan att förändra lagstiftningen på upphandlingsområdet, bädda för smartare arbete. Det framgår av den stortingsmelding som näringsminister Torbjørn Røe Isaksen just överlämnat.

En stortingsmelding är ett dokument som norska regeringen skickar för att informera nationalförsamlingen utan att det handlar om ett lagförslag. Denna typ av meddelanden ger ofta en bild av den politik som framöver kommer att föras inom aktuellt område.

Bland punkterna i programmet märks åtgärder för stärkt professionalism och kompetens inom upphandlingsområdet. Upphandlarprofessionen i Norge består av cirka 3 000 personer.

Löftet är bland annat att förbättra rådgivningen från Difi. Senast i slutet av år 2024 ska hela inköpsprocessen ske med hjälp av digitala verktyg med ett sömlöst informationsflöde mellan olika elektroniska plattformar.

– Dagens system är för fragmenterat. Vi behöver mer kompetens, mer samordning och mer professionalism för att lyckas.

Ett nytt samarbete mellan näringsliv och offentliga kunder ska borga för ett gemensamt förhållningssätt. Torbjørn Røe Isaksen öppnar också för mer inköpssamordning mellan fylkeskommuner och kommuner.

Trots att pris och kvalitet är viktiga faktorer vid offentlig upphandling är det avgörande att även andra överväganden görs. Regeringen har bland annat börjat arbeta med en handlingsplan för klimat- och miljövänlig upphandling.

– Gårdagens lösningar är inte tillräckliga för dagens och morgondagens utmaningar. Vi måste tänka smartare och vara mer innovativa. Innovativ upphandling är därför ett viktigt verktyg,

Torbjørn Røe Isaksen poängterar att offentliga affärer är viktiga för inte minst små och medelstora företag. En översyn av tröskelvärdena aviseras.

– Det är viktigt att ribban för att delta i upphandlingar inte läggs onödigt högt, men samtidigt ska kraven såklart vara tydliga och relevanta.

Läs mer: AnbudInnovationPolitikPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna