Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mycket fluff i underbar Almedalsvecka

Dags att summera Almedalsveckan: välkammat, mycket fluff och lite action. Ändå kommer jag självklart år efter år, skriver Bo Nordlin i en krönika.

| 2017-07-06

Torsdag i Almedalsveckan. Vi har bara kommit lite drygt halvvägs, men tempot och trängseln har redan trappats ned och det är dags att summera intrycken för upphandling och inköp i Almedalen. Det är välkammat, fluffigt och samma innehåll som förra året, men samtidigt fantastisk och underbart.

Hade Sverige fått en skicklig upphandlare eller inköpare för varje gång nationella upphandlingsstrategin nämndes här i Almedalen hade problemen med offentlig upphandling varit lösta. Det är mycket allmänna principer och fluff här i Almedalen, tyvärr inte så mycket om praktisk action och goda exempel.

I grunden är det ganska enkel. Vad som behövs är ledning och resurser.

Hos majoriteten av alla upphandlande myndigheter saknas det styrning av upphandling och inköp. Jag brukar fråga upphandlingschefer vad de mäts på, vad som avgör om deras chef är nöjd eller inte. Nästan alltid får jag svaret: ingenting. Ibland har upphandlingschefen tagit fram egna mätetal som de redovisar för en ointresserad chef. Det kan vara antalet genomförda upphandlingar eller antalet överprövningar per år. Inget av måtten är relevanta för den strategiska styrningen.

Alltför många upphandlingsavdelningar är avtalsfabriker som försöker hålla organisationen över vattenytan så att åtminstone avtalen är upphandlade. Att följa upp avtalen, att göra en ordentlig analys av marknad, en genomlysning av verksamhetens behov och att hålla dialogen med leverantörer finns det inte tid för. Istället är det en ny upphandling som väntar. Att göra bra upphandlingar tar tid och kräver resurser. De finns inte på alla upphandlande myndigheter.

Samtidigt är skillnaderna stora mellan olika myndigheter. Vissa har kommit en bra bit på resan och jobbar redan strategiskt med inköp, andra har inte ens börjat tänka på att packa resväskan. Här borde myndigheterna lära mycket mer av varandra.

En annan sak som är slående med upphandlingsdiskussionerna i Almedalen är hur artigt och välkammat det är. I de flesta paneler och samtal tycker deltagarna samma sak, som råkar vara samma sak de tyckte förra året. Även inför makthavarna är det alldeles för insmickrande och välkammat för min smak. Det sägs vara utfrågningar och heta stolar, men det blir mest småputtrigt och trevligt.

Kom igen. Ardalan Shekarabi har varit minister i snart tre år. Här finns det kritiska frågor att ställa om vad som har åstadkommits, men de hörde jag inte i Almedalen. Upphandlingsstödet och upphandlingsmyndigheten har fått ett par hundra miljoner kronor i anslag de senaste åren. Har vi fått valuta för pengarna? De som är ansvariga fanns på plats, men fick aldrig frågorna.

Låter det som att jag är missnöjd med Almedalsveckan? Det är jag inte. Det är en fantastisk vecka, där den stora behållningen är alla de underbara möten med fantastiska människor jag har haft. Jag är säker på att det blir lika mycket fluff i Almedalen nästa år. Kommer jag att vara på plats 2018? Självklart.

Läs mer: Krönika

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist