Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Varnar för sårbar inköpsorganisation

Ha en tydlig strategi, hedra ingångna avtal och följ upp. Det är några av experternas råd för att undvika korruption under corona-krisen. Men det gäller också att ha en personalmässig beredskap på inköpsidan. ”Om en nyckelperson inom den lilla organisationen slits ut står man sig slätt”, säger Rikard Jermsten, generaldirektör för Konkurrensverket.

| 2020-09-25

Rikard Jermsten var en av deltagarna på ett webbinarium på temat Upphandla rätt i kristider som Institutet mot mutor, IMM, anordnade i veckan.

Hans viktigaste råd för att undvika korruption under coronapandemin är goda rutiner och att följa upp avtalen. För detta krävs en stark inköpsorganisation.

– Avtalsuppföljning och en stark inköpsorganisation är nyckeln till framgång. Det handlar om om att ha rutiner på plats men även att påminna alla i organisationen vad det innebär att vara offentliganställda.

Rikard Jermsten lyfte också fram vikten av att det finns en planering även personalmässigt.

– Har vi en nyckelperson inom lilla organisation som sköter alla inköp, som slits ut i en långvarig problematik, då står vi oss slätt, sa han.

Inger Ek, generaldirektör på Upphandlingsmyndigheten, betonade behovet av en tydlig strategi mot korruption.

– Det gäller att vaccinera sig mot korruptionsrisker och ha strategier för att förebygga. Det som sitter i ”fredstid” håller sannolikt också i ”krigstid”, sa hon.

Karin Peedu, upphandlingsstrateg på Sveriges kommuner och regioner, SKR, poängterade hur viktigt det är att hedra ingångna avtal.

– För en dialog med leverantörerna i stället för att förutsätta att de inte kan leverera bristvaror. Och om det blir leveransproblem så begär ut underlag, sa hon.

Magnus Johansson, upphandlingsexpert på intresseorganisationen Företagarna, lyfte fram behovet av att upphandlande enheter har en långsiktig planering.

– Men det är också viktig att myndigheterna låter näringslivet stå för lösningen i stället för att ställa specifika krav när de upphandlar, sa han.

Under webbinariet, som leddes av Natali Engstam Phalén, generalsekreterare på IMM, diskuterades även huruvida risken för korruption ökat till följd av coronapanedmin.

Svaret från samtliga deltagare är att så är fallet.

Rikard Jermsten förväntar sig att Konkurrensverket kommer att få fler tillsynsärenden på sitt bord till följd av pandemin.

– Direktupphandlingarna ökat och vi prioriterar sådana ärenden. Därför kommer vi nog att ha anledning att se på fler direktupphandlingar.

Enligt Karin Reepu på SKR är det viktigt med ökad transparens efter att avtalen är tecknade.

– Vi har kommit långt vad gäller transparens kring tilldelning men inte lika långt när det gäller relationen mellan leverantör och beställare/avropare. Det är en viktig fråga att jobba vidare med.

 

Läs mer: Upphandling CoronavirusetInstitutet mot mutorKorruption

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist