Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kritik om gas, byråkrati och kostnader

Striden om miljöbilen fortsätter med omfattande kritik mot regeringens föreslagna förändringar. Överlag är remissinstanserna kritiska mot att biogasfordon riskerar att utestängas från offentlig upphandling.

| 2021-07-29

Men kritiken gäller även befarade merkostnader, ökad byråkrati, politiskt hattande och konkurrensskevhet.

Det står klart när remissrundan nu är avslutad för den miljöbilsdefinition som ska träda ikraft 1 januari 2022.

Förändringarna bygger på implementering av EU-direktiv där många kritiska röster menar att regeringen trasslar in sig genom att ställa krav på begreppet ”ren lätt bil” för statlig fordonsupphandling.

Det kan innebära att endast elfordon uppfyller kraven. EU-direktivet bygger annars på att Sverige måste nå upp till andel på 38,5 procent för offentlig upphandling som uppfyller kravet på ”ren lätt bil”.

Gröna bilister fungerade med ett blogginlägg som något av en murbräcka för kritiken i våras och sedan har även Upphandlingsmyndigheten levererat ovanligt frän kritik mot regeringsförslaget med varning om ökad byråkrati.

2030-sekretariatet pekar på att hanteringen av miljöfordon redan tidigare kritiserats för att vara ryckigt och oförutsägbart:

”Att nu återigen göra ändringar ökar inte förtroendet hos aktörerna på marknaden, utan tvärtom spä på misstron och fördröja omställningen till lägre utsläpp från transporter.”, skriver sekretariatet i sitt remissvar.

Helsingborgs stad menar att förslagen i praktiken innebär att upphandlande myndigheter tvingas fasa ut lätta biogasfordon senast 2025

Kriminalvården ser en risk för minskad konkurrens genom färre anbud i vissa upphandlingar när främst mindre leverantörer under en övergångsfas kan få svårt att uppfylla miljökraven.

Kritik riktas även mot inriktningen att ställa krav på respektive upphandlande myndighet att uppnå målen – och inte som EU-direktiven bygger på att det är mål på nationell nivå. Region Stockholm och Region Östergötland är ett par kritiska remissinstanser på det området.

Flera kommuner och myndigheter menar också att regeringen tar för lättvindigt på risken för ökade kostnader. Trafikverket anser att de snäva tidsramarna leder till högre kostnader när myndigheten måste upphandla uteslutande elbilar nästa år.

Örebro kommun gör bedömningen att förslagen leder till betydande merkostnader och driver kravet att staten måste kompensera kommunerna ekonomiskt.

Göteborgs stad räknar med ökade fordonskostnader och ett behov av att investera i laddinfrastruktur. Enligt Göteborgs stad är problematiken särskilt stor inom vård och omsorg där personal idag kan använda förhållandevis billiga elhybrider med kort, årlig körsträcka.

”Med elbilar kommer de att få ökade kostnader. I synnerhet om det inte går att räkna in biogasbilar i definitionen lätta rena bilar, som generellt är billigare än elbilar och inte kräver laddinfrastruktur.”, skriver Göteborgs stad.

Örebro kommun lyfter också fram risker för snedvriden konkurrens när exempelvis privata hemtjänstföretag som upphandlats av kommunen inte kommer att omfattas av EU-direktivet.

Samtliga remissvar går att ta del av från regeringens webbplats. Regeringen har inför kritiken redan intagit något av en försvarsposition där Tomas Eneroth som ansvarigt statsråd  kommenterat att det handlar om ett EU-direktiv som Sverige måste inplementera och att regeringen kommer att lyssna på de synpunkter som framförs.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling MiljöbilRegeringen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026