Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hög kvalitet från start

Omfattande kvalitetssäkring och tidig uppföljning värderas högt när nya spårvagnar tas i drift i Göteborg. Med närvaro vid produktionen i Tyskland har Göteborgs spårvägar sett till att kvalitén är hög från start.

| 2021-03-31
M33, det nyaste spårvagnsmodellen i Göteborg. Foto: Eddie Löthman.

I höstas var det premiär i linjetrafik för den första M33-vagnen. Fem vagnar har levererats hittills och med en ”utrullningstakt” på två fordon per månad ska samtliga 40 vagnar i grundbeställningen ha nått Göteborg hösten 2022.

-Redan de första fordonen som rullar i trafik presterar bra, säger Johan Henriksson, som är projektledare vid Göteborgs spårvägar (GS) för inköpet av M33-fordon.

Affären är värd drygt 1,3 miljarder kronor och där leveranserna kopplas till ett rigoröst kontrollarbete för att säkerställa alla kvalitetsaspekter.

GS har inte minst säkrat närvaro på plats i Tyskland där leverantörerna Bombardier och Kiepe har sina enheter för konstruktion och tillverkning. STHK är exempelvis ett av företagen som anlitats av Göteborgs spårvägar för att granska leverantörerna och GS har sett en tydlig utveckling där kvalitén i slutmonteringen förbättras.

-Det finns identifierade brister och möjliga förbättringar på fordonen som har åtgärdats och ska åtgärdas av leverantören, säger Johan Henriksson.

Han framhåller att kvalitetssäkring täcker alla områden som fordon, teknisk dokumentation, miljö, ergonomi, säkerhet och livscykelkostnader.

-Projektet har både externa konsulter men framför allt interna resurser inom GS som arbetar i projektet med dom här delarna. En nyckel i kvalitetsuppföljningen av tillverkning och slutmontering av fordon har varit lokal förankring i detta arbete. Utifrån att tillverkning och slutmontering framför allt sker i Tyskland, var projektet tidigt med att få ett företag med lokal närvaro för tillverkningskontroll och besiktning av fordon.

Han pekar på en rad ”fordonsspecifika” åtgärder som GS fokuserat på:

  • Uppföljning har skett under konstruktionsfasen där systemlösningar granskats och utvärderats.
  • Enskilda system har testats av leverantören och även besiktats av beställaren.
  • De två första levererade fordonen har genomgått omfattande testning under cirka nio månader gällande myndighetskrav och beställarens krav.
  • Samtliga levererade fordon ska gå i testdrift i normal trafik 20 000 kilometer i Göteborg och uppfylla krav på ett max antal felutfall.

Avtal med leverantörerna skrevs i oktober 2016 efter en upphandling med prekvalificering där åtta företag sedan fick möjlighet att lämna anbud.

Stor betydelse i kvalitetsutvärderingen hade leverantörens förmåga att genomföra projektet professionellt och med hög kvalitet på dokumentation och utbildning.

Avtalspart är numera Västra Götalandsregionen, VGR, som genom Västtrafik har uppdragsavtal med Göteborgs spårvägar som driver projektet.

Avtalet har även en option för ytterligare 60 vagnar. I så fall kan det bli aktuellt med upp till 45 meter långa vagnar som lär sticka ut i gatubilden i Göteborg, där trafiken idag bygger på en vagnslängd på omkring 30 meter.

Optionsfrågan blir ett beslut för VGR, men att det inletts ett utvecklingsarbete för 45-meterfordon kan ses som en hint om framtiden.

Läs mer: Upphandling KollektivtrafikVästra Götalandsregionen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Hög kvalitet från start"

  1. Anders Blennsjö skriver:
    2021-05-03 kl. 19:36

    Känns återigen skumt med denna upphandlingen av dom ”nya” vagnarna som säkert är gamla innan dom träder i tjänst någon gång i framtiden…
    Hur i herrans namn kan det vara så svårt för Gbg:s kommun att köpa in en såpass enkel konstruktion som det faktiskt är utan att hela tiden åka på bakslag?
    Jag tro det beror på inkompetens hos dessa tjänstemän som skriver på dessa usla avtal utan att kunna specificera en riktig kravspecifikation för leverantören!
    Gör om gör rätt någon enda gång Gbg:s kommun, lär av era dålig upphandlingar och skärp er!!

    Svara
    1. Mårten Ignell skriver:
      2024-06-08 kl. 13:44

      Som f d projektchef för upphandlingen av M33, ända från skrivande av anbudshandlingar (2014) och fram till leverans av de två vagnarna (2019/2020), kan jag bara konstatera att det har varit en jättelyckad upphandling. Vagnarna fungerar väldigt bra (hög teknisk tillförlitlighet) och de är också högt uppskattade av såväl förare som passagerare.
      Att en tidigare upphandling av vagnar inte varit lyckad innebär inte att upphandlingen av M33 också är det.
      Det har lagts ner ett otroligt gediget arbete av projektgruppen för att dessa vagnar ska vara av absolut toppklass, och att tidigare misslyckande inte ska upprepas.
      Med facit i hand (alla 40 vagnar levererade) kan man nu, med stolthet, säga att det lyckades.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025