Statens servicecenter har klagat på att upphandlingslagstiftningen inte ger tillräcklig långsiktighet. Det avtal som tecknats med CGI för systemet Heroma verkar dock ge myndigheten önskad arbetsro.
Avtalet, som är volymbaserat, sträcker sig i nio år. Med tre möjliga förlängningar på vardera två år kan det som längst gälla till och med år 2032. Genom att upphandla en bestämd volym har Statens servicecenter kunnat maximera avtalstiden.
– Det är viktigt att vi har en långsiktig systemförsörjning då det är kostsamt och kapacitetskrävande att pendla mellan systemlösningar, säger Thomas Pålsson, generaldirektör Statens servicecenter.
Idag har 111 myndigheter med sammanlagt över 83 000 anställda lagt ut sin HR- och lönehantering till Statens servicecenter. Redan i slutet av 2017 räknar man med att hantera 100 000 löner, vilket kräver en utbyggd lösning.
Med Heroma kommer Statens servicecenter kunna lösa av lönesystemen Palasso och Pol.
Den nya HR- och lönelösningen kommer till en början att erbjudas till nio statliga myndigheter. Våren 2019 ska dessa nio ha flyttat över och börjat använda det nya systemet.
Möjlighet finns dessutom att erbjuda Heroma till ytterligare ett begränsat antal myndigheter. Avtalet med CGI täcker ett specificerat antal månatliga transaktioner. Statens Servicecenter kan lägga till nya myndigheters anställda i systemet utan att förhandla om avtalet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer