Helsingborgs hamns uppmärksammade upphandling av en lösning för fossilfria containertransporter är avklarad. Hamnbolaget tecknar avtal med Einride. Detta svenska teknikföretag utvecklar självkörande elektriska lastbilar som innehåller bland annat sensorer och kameror för att placera fordonet och observera dess omgivningar.
– Innovationspartnerskapet med Einride innebär att vi tillsammans utforskar nytt och okänt territorium, säger Mats Fernebrand, inköpschef vid Helsingborgs hamn.
Rent praktiskt handlar det om att vidareutveckla Einrides teknik för att hantera containers. Projektet inleds nu i oktober och i det första steget, som löper fram till nyår, analyseras transportflödet i hamnområdet.
Under det tredje kvartalet år 2021 är förhoppningen att ha en pilotlösning klar. Den ska kunna transportera containrar mellan två olika delar av hamnområdet.
– Som sista nivå och steg tre borde fordonen kunna köra fyra fem mil utanför hamnen, säger Mats Fernebrand.
Går ni in i det här partnerskapet för att på sikt sälja den färdiga produkten till andra hamnar?
– Nej, det är för vårt eget bruk. Vi har ambitionen att bli världens modernaste hamn. Däremot är det fritt fram för Einride att sälja lösningen till andra.
Mats Fernebrand berättar att marknadens intresse för denna innovativa och på många sätt annorlunda upphandling var oväntat stort. Trots att det inte finns så värst många företag i branschen.
– Vi fick tre anbud och det tycker jag är strålande. Vid utvärderingen bedömde vi att Einride har störst möjlighet att leverera det vi vill ha inom vår tidsram.
Hur mycket pengar satsar hamnen på att utveckla nästa generations containerhantering? Mats Fernebrand säger att det är svårt att svara på den frågan:
– Arbetet i innovationspartnerskapet sker steg. Vi har ett antal avstämningspunkter där vi beslutar att fortsätta eller avsluta.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer