Näringsliv och politiker i Karlstad vill ha en flyglinje till en europeisk storflygplats som möjliggör snabba resor ut i världen för värmlänningarna. Detsamma gäller Jönköping.
Per-Samuel Nisser, kommunstyrelsens ordförande i Karlstad, menar att bra kommunikationer med omvärlden gynnar hela Värmlands befolkning:
– Det handlar om att säkra jobb och ge förutsättningar för att utveckla besöksnäring och mötesindustri.
Problemet är att flygtrafiken, som fram till årsskiftet bedrivs av BMI, inte bär sina egna kostnader.
– Flyg kostar pengar, precis som all kollektivtrafik och det är rimligt att en viss del av kostnaden tas av offentliga medel, säger Hans Wennerholm, teknik- och fastighetsdirektör samt tillförordnad vd för Karlstad Airport, som nu inlett en trafikupphandling.
Karlstad Airport annonserar upphandlingen tillsammans med flygplatsen i Jönköping, där flyget hittills mellanlandat, på väg till Frankfurt. Sista ansökningsdag är den 10 oktober.
– Det känns bra att vi kommit vidare i processen och att vi nu kan gå ut och bjuda in flygbolag till en upphandling.
Rådfrågade jurister anser att trafikupphandlingen kan genomföras. Trafikverket har dock en annan syn på vem som ska göra vad när det kommer till upphandlat reguljärt flyg.
– Den fortsatta processen ska präglas av största möjliga transparens, poängterar Hans Wennerholm.
Meningen var att de 15 miljoner kronor som det brittiska flygbolaget BMI hittills fått för att driva flyglinjen skulle delas mellan näringsliv och skattebetalare. Notan visar sig nu hamna hos det skattebetalande kollektivet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer