EU-kommissionens webbaserade verktyg för att skapa det standardiserade dokumentet för egenförsäkran skulle ha fasats ut redan den 18 april. Den som ännu inte har möjlighet att skapa ESPD, European Single Procurement Document, i sitt inköpsverktyg kan glädjas över att den kostnadsfria webbtjänsten kommer att leva ytterligare en tid.
Respiten är visserligen inte lång, men kanske ändå till viss hjälp för den som väntat med att hitta alternativ. Enligt Upphandlingsmyndigheten är 2 maj den sista dagen som detta ESPD-formulär kommer att kunna användas.
Anledningen till att tjänsten försvinner från nätet är att den varit en övergångslösning. EU-kommissionen inrättade denna tillfälliga tjänst för att främja användningen av det europeiska enhetliga upphandlingsdokumentet.
I de flesta medlemsstater tillhandahålls numera minst en tjänst som har inbyggt stöd för det europeiska enhetliga upphandlingsdokumentet.
Enligt den senaste utgåvan av ESPD Service Provider List erbjuds denna funktionalitet i Sverige av EU-Supply, Mercell, Visma och Primona. Även E-avrop, som av oklar anledning fortfarande saknas på listan, har integrerad ESPD-funktionalitet.
Ny på jobbet och upptäcker nu att i Tendsign Plus (är van vid Tendsign Pro) finns det inget stöd för ESPD. Någon med tips om hur ni andra löser det som använder upphandlingssystem utan integrerad ESPD-funktion? Skapar ni egna ESPD-formulär? Ska annonsera inom kort så skulle behöva bra råd!