Kampen kring de stora städernas hyrcyklar är brutal. Praktiskt taget alla upphandlingar verkar hamna i domstol, något som bland annat Malmö bittert fått erfara.
I Stockholms stad vann JC Decaux det uppdrag som Clear Channel just nu har: att förse kommunens invånare och turister med hjul. Tanken var att JC Decaux skulle utöka systemet till 5 000 cyklar och dessutom erbjuda elhojar.
Fast förvaltningsrätten dömer nu kommunen att göra om upphandlingen efter att de båda konkurrenterna Marfina och Adimedia klagat på bland annat en alltför lång koncessionstid. Eftersom upphandlingen saknar byggmoment är åsikten att fem år, inte tio, borde vara tillräcklig tid för att vinnaren ska kunna räkna hem investeringen.
Det miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldén presenterade det nya hyrcykelsystemet redan i fjol höstas. Utlovad start var den 1 april i år. För Dagens Nyheter beklagar han nu domen:
– Vi vill få ut de här elcyklarna så fort som möjligt.
Förvaltningsrätten håller med Marfina om att den tioåriga koncessionstiden (sju år plus förlängning i ett plus ett plus ett år) är omotiverat lång. Enligt domen ger Stockholms stads argumentation ett svagt stöd för att denna långa löptid är motiverad. Sju år syns rimligare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer