Den svenska elbusstillverkaren Hybricons aktiekurs gick upp rejält i januari när tilldelningsbeslutet från Skellefteå Buss kom. Ordern på sex bussar plus depåladdare och servicekontrakt var värd 35 miljoner kronor.
Fast aktieägarglädjen dämpades snart. Efter en domstolsrunda tappar Hybricon nu affären och kursuppgången har raderats ut under processens gång.
Konkurrenten Wist Last & Buss, som säljer Volvobussar, uppmärksammade att Hybricon inte bifogat någon energideklaration vid upphandlingen. Det var obligatoriskt. Företaget gavs dock möjlighet att komplettera sitt anbud med saknat svarsformulär.
Förvaltningsrätten dömde det kommunägda bussbolaget att göra om anbudsutvärderingen. Enligt domen saknades det obligatoriska dokumentet – och var därmed inte möjligt att komplettera.
Hybricon överprövade det nya tilldelningsbeslutet som gick till Wist Last & Buss. Det gick inte vägen. Kammarrätten lämnar inte prövningstillstånd.
De sex bussarna, av modellen Volvo 7900 Electric, kommer att levereras under andra halvan av nästa år. Bussarnas batterier kan underhållsladdas när bussarna står i depå under natten och snabbladdas vid ändhållplatserna.
– Nu får Skellefteåborna en tystare, bekvämare och utsläppsfri resa samtidigt som miljön förbättras längs hela linjen, säger Greger Lindquist, affärsområdeschef för buss på Wist Last & Buss.
Den ursprungliga upphandlingen lockade enligt Bussmagasinet fem anbudsgivare. Utöver Hybricon och Wist Last & Buss var Ebusco, Lecab och Linkker intresserade av affären.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer