Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Teknik som hjälper och inte stjälper

Artificiell intelligens och automatiserat beslutsfattande i bland annat upphandlingsprocesser har en självklar lockelse. Fast även om ökad produktivitet hör till fördelarna finns det också nackdelar.

| 2020-01-15

Intresset för artificiell intelligens och automatiserat beslutsfattande ökar inom stat, regioner och kommuner. Vid årets Upphandlingsdagar, som arrangeras på Kistamässan den 4 och 5 februari, läggs exempelvis fokus på hur ny teknik kan användas för att effektivisera upphandlingsprocesser.

Tendium, ett forskningsbolag som använder artificiell intelligens för att effektivisera den offentliga marknaden, står för flera seminarier. Primona och Reuse som kommer att visa hur formuleringar och krav i upphandlingsdokument kan analyseras mer effektivt.

– Potentiellt otydliga eller motstridiga krav kan på automatisk väg upptäckas för att korrigeras innan upphandlingen annonseras, säger Primonas Ragnar Lindholm, vars seminarium går under rubriken AI för bättre upphandlingskrav.

Genom att på olika sätt hjälpa handläggare och beslutsfattare är det möjligt att vässa produktiviteten och sänka kostnaderna. Automatisering kan ske i olika utsträckning – och det finns såklart också risker.

I och med att eventuella fel får konsekvenser har Riksrevisionen inlett en granskning av automatiserat beslutsfattandet inom statlig förvaltning. Bedömningen är att det idag saknas samlad kunskap om vilka myndigheter som använder denna typ av beslutsmetoder och i vilken omfattning det görs.

Enligt riksrevisor Helena Lindberg är det mycket positivt att myndigheterna utnyttjar digitaliseringens möjligheter:

– Men det bör inte ske på ett sätt som gör att rättssäkerheten eftersätts, betonar hon.

Det övergripande syftet med granskningen är att utreda om det automatiserade beslutsfattandet inom statsförvaltningen är effektivt och rättssäkert. Rapporten väntas bli klar i oktober månad.

Läs mer: FörfrågningsunderlagUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till Upphandlingsbyrån, Umeå kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Kan vi byta leverantör för tjänst som betalas per timme?

Som fastighetsägare kan du skriva avtal med leverantörer med både fast eller rörlig ersättning. Men får du byta leverantör av en tjänst om det betalas rörligt, alltså per timme eller per kvadratmeter? Vad säger Aff?

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
Föreslår att kinesiskt anbud förkastasFöreslår att kinesiskt anbud förkastas
Ett steg fram — 22 steg tillbakaEtt steg fram — 22 steg tillbaka
Så fixade hon jätteupphandlingenSå fixade hon jätteupphandlingen
Polisens ändringar var inte tillåtnaPolisens ändringar var inte tillåtna
Miljömärkning för att nå en giftfri miljöMiljömärkning för att nå en giftfri miljö
Rivstartade nytt avtal med mässaRivstartade nytt avtal med mässa
Tillsynsbeslut gick inte att överklagaTillsynsbeslut gick inte att överklaga
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Ser slutet på speciellt halvår
  • ”Krafttag” mot regelbrott
  • Trio lyfter kategoristyrning
  • Efter kor kommer hönor
  • Kräver bättre uppföljning
  • Ydre i topp
  • Hård kritik mot Göteborgsbolag

Senaste inläggen

  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga
  • Rättspraxis i praktiken
  • Ramavtal – inte auktorisationssystem
  • Det finns en trygghet i gamla hjulspår
  • Avtal med SKR:s dotterbolag ogiltigt
  • Överprövning tar fortfarande lång tid
  • Snåriga säkerhetskrav styr upphandling
  • Samspel bakom avtalade sommarjobb

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2023
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023