Taxi Kurir, som kontrolleras av branschens största aktör Cabonline Group, har fått mycket kritik för sitt sätt att sköta den anropsstyrda trafiken i bland annat Örebro län. Färdtjänst- och sjukresor har dragits med så stora problem att Länstrafiken Örebro utfärdat viten – på närmare 700 000 kronor bara för perioden juli till december år 2014.
– Vi har i samförstånd kommit överens om att gå skilda vägar, säger Tex Kihlström, chef för serviceresor vid Länstrafiken Örebro.
När avtalet, som egentligen skulle ha gällt fram till år 2019, sades upp i maj i fjol inledde Länstrafiken en ny upphandling. Under tiden har Taxi Kurir fortsatt att köra.
Från och med den 1 december är det slut på det tillfälliga arrangemanget. Framöver sköts trafiken av två ”nygamla” entreprenörer, Lindbergs Buss och Trendtaxi.
– Vår förhoppning är att förändringen ska bidra till en bättre kundupplevelse och att antalet förseningar ska minska.
Till fördelarna hör att det från månadsskiftet kommer att finnas 50 fordon, något fler än tidigare. Tex Kihlström poängterar att entreprenörsbytet inte kommer att påverka biljettpriser eller fordonsschema.
Lindbergs Buss och Trendtaxi kommer att svara för trafiken fram till den 30 juni 2019. Från den 1 juli 2019 kommer regionen att få ett nytt trafikupplägg. Den upphandlingsprocessen beräknas kunna resultera i underskrivna avtal sommaren 2018.
Missnöjet med taxijätten pyr även i hvudstaden. Stockholms läns landsting planerar att kräva Cabonline Group på tio miljoner kronor i vite för att bolaget inte når kvalitetsmålen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer