Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tar samlat grepp om kommunens inköp

Med inköpsråd, färre beställare och e-handel ska Karlskoga kommun bygga upp en modern inköpsorganisation. Upphandlingsenheten hoppas efter en större kartläggning av verksamheten på ett politiskt mandat för förändringar.

| 2021-06-09
Emma Orebrand, Karlskoga kommun.

-Kommunens ledning måste tydligt markera att inköp är ett strategiskt verktyg som möjliggör att vi hanterar pengarna på ett ansvarfullt och effektivt sätt. Det här en ledningsfråga som måste genomsyra organisationen uppifrån och ned, säger upphandlaren Emma Orebrand, som varit projektledare för kartläggningen av kommunens inköpsprocesser.

Den rapport som sammanfattar arbetet visar att kommunens inköp spretar ordentligt.

På förvaltningsnivå märks det inom exempelvis skolförvaltningen med en inköpsvolym under den ettåriga period som kartläggningen täckte på nästan 70 miljoner kronor, fördelat på 499 leverantörer och 172 beställare räknat efter antalet referenskoder.

I rapporten konstateras att det som medarbetare mer eller mindre ses som en rättighet att få handla åt kommunen. Det bygger ofta på okunskap och ibland på en ovilja att följa de rutiner som finns utifrån en uppfattning att den egna verksamheten är så unik att det inte passar kommunens ordinarie processer.

-Vi behöver lyfta blicken och ha kommunens bästa i fokus istället. Det handlar om att ändra beteende hos väldigt många anställda varför tydlighet från chefer är ett måste om vi ska få till en sådan förändring, säger Emma Orebrand.

Hon pekar på att många beställare saknar kunskap om regelverket för offentliga inköp.

-Fullt förståeligt då det är ytterst komplext. Men det faktum att det saknas ett helhetstänk kring kommunens gemensamma inköp gör att vi ibland går miste om fördelarna som kan fås med exempelvis samlade inköpsvolymer. Därmed kanske inte heller de bästa affärerna uppnås alla gånger vilket innebär att skattepengarna riskerar att inte nyttjas på bästa sätt.

Karlskoga kommun (30 300 invånare, Örebro län) har en årlig inköpsvolym på omkring 500 miljoner kronor. Upphandlingsenheten – upphandlingschef och fyra upphandlare – tillhör ekonomiavdelningen med placering inom kommunstyrelsens ledningskontor.

Sedan några år fungerar Karlskoga kommun som inköpscentral för Storfors kommun och i höst tillkommer det uppdraget även för grannkommunen Degerfors, vilket gör att ytterligare en upphandlare kommer att rekryteras.

Kartläggningen initierades av upphandlingsenheten som en del av ett projekt för att digitalisera och effektivisera inköpsprocesserna.

-Den utgör en nulägesanalys som vi ser som nödvändig att göra för att vi ska kunna måla ut en framtida riktning i arbetet med att effektivisera processerna. Projektet har till uppdrag att, utifrån analysen, ge rekommendationer om hur vi ska tänka kring inköpsorganisationen. Sedan är det upp till förvaltningarna att genomföra nödvändiga förändringar, säger Emma Orebrand.

Rapporten har lämnat ett antal rekommendationer till kommunledningen som bygger på en uppstramning av regelverket som ska ge färre beställare och leverantörer och bana väg för en digitaliserad inköpsprocess med e-handel.

Beroende på vilken ambitionsnivå som sätts för det fortsatta arbetet tror upphandlingsenheten på en besparingspotential på upp till fyra procent av inköpsvolymen.

-Utöver detta ser vi potential till tidsbesparingar i samband med att vi blir mer effektiva. Grundtanken är att verksamheterna ska ägna sig mer åt sin kärnverksamhet och mindre åt annat som exempelvis leta leverantörer, säger Emma Orebrand.

Har ni tittat på någon annan upphandlande myndighet som förebild för de förändringar som nu är aktuella?

-Det finns många förebilder i andra kommuner som jobbar framgångsrikt med att utveckla sina inköpsprocesser. Vi har hämtat mycket inspiration på olika typer av nätverksträffar till exempel på e-handelsdagarna och inom SOI. Det måste väl ändå ses som vår styrka i offentlig sektor att många så generöst delar med sig av sina erfarenheter så att den samlade kompetensen blir väldigt god!

Karlskoga kommun har nyligen även inrättat ett inköpsråd för att ta ett samlat grepp kring kommunens inköp.

I rådet finns upphandlingsenheten och förvaltningar representerade där de senare ledamöterna ska fungera som en form av ambassadörer för en sund inköpskultur inom sin del av den kommunala verksamheten.

-Vi har försökt hitta personer som är intresserade av inköpsfrågor och som helst finns nära sin förvaltningsledning. Hittills har vi hunnit med tre träffar i år och en till är planerad innan sommaren. När formerna har satt sig är tanken att det kommer att vara kvartalsvisa möten. Intresset och engagemanget är stort så det känns som vi fått till en bra grupp, inte minst med tanke på ambassadörstänket, säger Emma Orebrand.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Karlskoga kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl