Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tar samlat grepp om kommunens inköp

Med inköpsråd, färre beställare och e-handel ska Karlskoga kommun bygga upp en modern inköpsorganisation. Upphandlingsenheten hoppas efter en större kartläggning av verksamheten på ett politiskt mandat för förändringar.

| 2021-06-09
Emma Orebrand, Karlskoga kommun.

-Kommunens ledning måste tydligt markera att inköp är ett strategiskt verktyg som möjliggör att vi hanterar pengarna på ett ansvarfullt och effektivt sätt. Det här en ledningsfråga som måste genomsyra organisationen uppifrån och ned, säger upphandlaren Emma Orebrand, som varit projektledare för kartläggningen av kommunens inköpsprocesser.

Den rapport som sammanfattar arbetet visar att kommunens inköp spretar ordentligt.

På förvaltningsnivå märks det inom exempelvis skolförvaltningen med en inköpsvolym under den ettåriga period som kartläggningen täckte på nästan 70 miljoner kronor, fördelat på 499 leverantörer och 172 beställare räknat efter antalet referenskoder.

I rapporten konstateras att det som medarbetare mer eller mindre ses som en rättighet att få handla åt kommunen. Det bygger ofta på okunskap och ibland på en ovilja att följa de rutiner som finns utifrån en uppfattning att den egna verksamheten är så unik att det inte passar kommunens ordinarie processer.

-Vi behöver lyfta blicken och ha kommunens bästa i fokus istället. Det handlar om att ändra beteende hos väldigt många anställda varför tydlighet från chefer är ett måste om vi ska få till en sådan förändring, säger Emma Orebrand.

Hon pekar på att många beställare saknar kunskap om regelverket för offentliga inköp.

-Fullt förståeligt då det är ytterst komplext. Men det faktum att det saknas ett helhetstänk kring kommunens gemensamma inköp gör att vi ibland går miste om fördelarna som kan fås med exempelvis samlade inköpsvolymer. Därmed kanske inte heller de bästa affärerna uppnås alla gånger vilket innebär att skattepengarna riskerar att inte nyttjas på bästa sätt.

Karlskoga kommun (30 300 invånare, Örebro län) har en årlig inköpsvolym på omkring 500 miljoner kronor. Upphandlingsenheten – upphandlingschef och fyra upphandlare – tillhör ekonomiavdelningen med placering inom kommunstyrelsens ledningskontor.

Sedan några år fungerar Karlskoga kommun som inköpscentral för Storfors kommun och i höst tillkommer det uppdraget även för grannkommunen Degerfors, vilket gör att ytterligare en upphandlare kommer att rekryteras.

Kartläggningen initierades av upphandlingsenheten som en del av ett projekt för att digitalisera och effektivisera inköpsprocesserna.

-Den utgör en nulägesanalys som vi ser som nödvändig att göra för att vi ska kunna måla ut en framtida riktning i arbetet med att effektivisera processerna. Projektet har till uppdrag att, utifrån analysen, ge rekommendationer om hur vi ska tänka kring inköpsorganisationen. Sedan är det upp till förvaltningarna att genomföra nödvändiga förändringar, säger Emma Orebrand.

Rapporten har lämnat ett antal rekommendationer till kommunledningen som bygger på en uppstramning av regelverket som ska ge färre beställare och leverantörer och bana väg för en digitaliserad inköpsprocess med e-handel.

Beroende på vilken ambitionsnivå som sätts för det fortsatta arbetet tror upphandlingsenheten på en besparingspotential på upp till fyra procent av inköpsvolymen.

-Utöver detta ser vi potential till tidsbesparingar i samband med att vi blir mer effektiva. Grundtanken är att verksamheterna ska ägna sig mer åt sin kärnverksamhet och mindre åt annat som exempelvis leta leverantörer, säger Emma Orebrand.

Har ni tittat på någon annan upphandlande myndighet som förebild för de förändringar som nu är aktuella?

-Det finns många förebilder i andra kommuner som jobbar framgångsrikt med att utveckla sina inköpsprocesser. Vi har hämtat mycket inspiration på olika typer av nätverksträffar till exempel på e-handelsdagarna och inom SOI. Det måste väl ändå ses som vår styrka i offentlig sektor att många så generöst delar med sig av sina erfarenheter så att den samlade kompetensen blir väldigt god!

Karlskoga kommun har nyligen även inrättat ett inköpsråd för att ta ett samlat grepp kring kommunens inköp.

I rådet finns upphandlingsenheten och förvaltningar representerade där de senare ledamöterna ska fungera som en form av ambassadörer för en sund inköpskultur inom sin del av den kommunala verksamheten.

-Vi har försökt hitta personer som är intresserade av inköpsfrågor och som helst finns nära sin förvaltningsledning. Hittills har vi hunnit med tre träffar i år och en till är planerad innan sommaren. När formerna har satt sig är tanken att det kommer att vara kvartalsvisa möten. Intresset och engagemanget är stort så det känns som vi fått till en bra grupp, inte minst med tanke på ambassadörstänket, säger Emma Orebrand.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Karlskoga kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud