Kammarrätten dömer Arbetsförmedlingen att göra om upphandlingen av utbildning till busschaufför och lastbilschaufför. Principerna om likabehandling och transparens har inte hedrats.
Den rättsliga processen har haft stor inverkan på verksamheten. Arbetsmarknadsutbildningar riktade mot transportnäringen har varit stoppade sedan i höstas i väntan på dom. Eftersom dessa utbildningar är viktiga för transportnäringens kompetensförsörjning har oron successivt vuxit inom branschen.
– Effekten av ett långt stopp i arbetsmarknadsutbildningarna riktade mot transportnäringen är att företagens svårigheter att bemanna sina verksamheter ökar, säger Caj Luoma, chef för utbildning och arbetsmarknad vid Transportföretagen.
En upphandling som måste göras om tar månader i anspråk.
– Det är tid som inte finns för många transportföretag som söker yrkesförare, konstaterar han.
Keolis tar saken i egna händer och startar en trafikskola. Målsättningen är att första utbildningen ska starta i slutet av mars.
– Vi kunde inte längre stillatigande se hur bristen på personal växer utan att något sker för att lösa dödläget, därför har vi tagit beslutet att göra något åt situationen, säger Cecilia Jerneheim, HR- och kommunikationsdirektör vid Keolis.
I de två kammarrättsdomarna slås fast att den betygsättning som använts har öppnat för en alltför godtycklig bedömning, vilken inte kunnat förutses av anbudsgivarna.
Enligt domstolen ger förfrågningsunderlaget ingen ledning rörande vad som utgör en faktisk miniminivå för vad som minst kan förväntas för att målsättningen med utbildningen ska uppnås och vad som därutöver alltså utgör ett mervärde. Det ges inte heller någon ledning för vad som tillmäts betydelse för att anbudsgivarna ska få ett visst betyg.
Arbetsförmedlingen har genom processen ansett att kravspecifikationen är tillräckligt tydlig för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ska kunna avgöra hur ett anbud ska utformas.
Argumentet är att det inte är fråga om en specificerad eller jämförbar produkt. Därför, menas det, måste det finnas utrymme för att få använda sig av en mer öppen kravställning och utvärderingsmodell.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer