Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Takvolymer – många chanser för HFD

RättsfallsanalysÅtta (!) kammarrättsdomar avseende takvolymer i ramavtal har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen. En är en ny dom från Kammarrätten i Stockholm, där domstolen delvis går ifrån sina tidigare bedömningar av takvolymer baserat på EU-domstolens avgörande i Coopservice-målet. Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt, kommenterar.

| 2021-01-26
Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
Kammarrätten i Stockholm har återigen tolkat EU-domstolens Coopservice-dom (C-216/17) och kommit fram till, delvis med avsteg från sin tidigare praxis, att ett ungefärligt uppskattat ramavtalsvärde i en upphandling innefattande förnyad konkurrensutsättning, inte tillräckligt tydligt preciserar den totala kvantitet som kan komma att avropas från ramavtalet.

Upphandlingsdokumentet stred därför mot LOU och upphandlingen skulle göras om.

Bakgrund
Ett kommunalt bostadsbolag upphandlade ramavtal avseende golvläggning. Ramavtal skulle ingås med flera leverantörer och avrop skulle delvis ske genom förnyad konkurrensutsättning.

I upphandlingsdokumenten uppskattades ramavtalets värde till cirka 6,5 miljoner kronor per år. Någon garanterad avropsvolym under avtalsperioden gavs inte.

AB Golv & Tak ansökte om överprövning och yrkade bland annat att upphandlingen skulle göras om. Bolaget hänvisade till EU-domstolens dom i mål C-216/17 (Coopservice) och anförde att bostadsbolaget brutit mot öppenhetsprincipen och principen om likabehandling i 4 kap. 1 § LOU genom att inte ange den totala kvantiteten som kunde avropas genom ramavtalet.

I fråga om skada till följd av avsaknad av takvolymer anförde bolaget i korthet följande:

Om total kvantitet hade framgått hade bolaget kunnat planera och optimera sin resursallokering för uppdraget bättre, lämna ett lägre pris och därmed haft bättre chans att rangordnas högre i ramavtalet.

Om uppgift om total kvantitet hade funnits med i upphandlingen hade bostadsbolaget dessutom inte haft möjlighet att upphandla obegränsat med tjänster genom ramavtalet. Om gränsen uppnåtts skulle i stället en ny upphandling behöva göras, i vilken bolaget hade kunnat lämna anbud och rangordnats på en bättre placering och därmed haft större möjligheter att tilldelas avropade kontrakt.

Enligt förvaltningsrättens bedömning uppfyllde upphandlingsdokumentets uppgift om ungefärlig volym per år inte kravet på att den upphandlande myndigheten ska precisera den totala kvantitet som sammantaget kan komma att avropas från ramavtalet.

Förvaltningsrätten ansåg att bolaget i tillräcklig grad visat att de i vart fall riskerat att lida skada av denna brist och förordnade att upphandlingen skulle göras om.

Domstolens bedömning
Enligt kammarrättens bedömning innebär direktivets bestämmelser och Coopservice-domen att det i upphandlingsdokumenten vid ramavtalsupphandlingar ska anges den totala kvantitet som kan komma att bli aktuell med avseende på efterföljande kontrakt.

Kammarrätten konstaterade att bostadsbolaget angett en ungefärlig volym samt att någon garanti för avropsvolym under avtalsperioden inte angivits.

Enligt kammarrätten får det anses ligga i sakens natur att den upphandlande myndigheten vid en ramavtalsupphandling inte känner till de exakta framtida behoven.

Genom angivandet av en ungefärlig volym hade det kommunala bostadsbolaget dock inte tillräckligt tydligt preciserat den totala kvantitet som kan komma att avropas från ramavtalet. Upphandlingen hade därför genomförts i strid med öppenhets- och likabehandlingsprincipen.

Angående skada fann kammarrätten att det sökande bolaget med en tillräcklig precision hade visat att det i vart fall har riskerat att lida skada på grund av bristen i upphandlingsdokumentet. Överklagandet avslogs.

Analys
Sedan EU-domstolen några dagar före jul 2018 i Coopservice-domen slog fast att upphandlingsdokumenten i en ramavtalsupphandling måste innefatta en uppgift om maximal kvantitet har debatten i fråga om avgörandets innebörd varit minst sagt het och ett stort antal domar har meddelats i frågan.

Skiftande tolkningar av vissa delar av Coopservice-domen har visat sig bland annat genom delvis olika ställningstaganden från Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten, samt hittillsvarande kammarrättspraxis.

I Kammarrätten i Stockholms avgöranden i mål nummer 2055-20 respektive 935-20 fann kammarrätten exempelvis att en rimlig uppskattning av ett ramavtals värde uppfyller de krav på transparens som följer av LOU:s grundläggande principer. Detta även om det framgår av upphandlingsdokumenten att den uppskattade volymen både kan öka och minska.

I det nu refererade avgörandet, där det endast fanns ett uppskattat värde utan garanterad volym, förefaller kammarrätten inta ett nytt förhållningssätt.

Samtliga tre ovannämnda avgöranden från Kammarrätten i Stockholm har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, som i skrivande stund inte har beslutet om prövningstillstånd ska meddelas.  

Faktum är att av det tiotal kammarrättsavgöranden som hittills meddelats (samtliga under 2020) avseende takvolymer har inte mindre än åtta överklagats till HFD (fyra mål från Kammarrätten i Stockholm, två mål från Kammarrätten i Göteborg, ett mål från Kammarrätten i Sundsvall och ett mål från Kammarrätten i Jönköping).

I tre av dessa åtta har HFD beslutat att inte meddela prövningstillstånd och i övriga fem väntar i skrivande stund alltjämt beslut i fråga om prövningstillstånd. Följaktligen har HFD chans att belysa takvolymer i ramavtal utifrån många olika aspekter, vilket vi ser fram emot.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 22 december 2020 i mål nummer 6433-20.

Juristpanelen

Läs mer: EU-domstolenEU-rättHögsta förvaltningsdomstolenRamavtal

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Takvolymer – många chanser för HFD”

  1. Åsa Edman skriver:
    2021-01-28 kl. 09:28

    Det blir spännande att följa rättsutvecklingen, i synnerhet avgörande från EU-domstolen i Simonsen och Weel (c-23/20). Förfrågan om förhandsavgörande inkom för drygt ett år sedan.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt