Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Takvolymer – många chanser för HFD

RättsfallsanalysÅtta (!) kammarrättsdomar avseende takvolymer i ramavtal har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen. En är en ny dom från Kammarrätten i Stockholm, där domstolen delvis går ifrån sina tidigare bedömningar av takvolymer baserat på EU-domstolens avgörande i Coopservice-målet. Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt, kommenterar.

| 2021-01-26
Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
Kammarrätten i Stockholm har återigen tolkat EU-domstolens Coopservice-dom (C-216/17) och kommit fram till, delvis med avsteg från sin tidigare praxis, att ett ungefärligt uppskattat ramavtalsvärde i en upphandling innefattande förnyad konkurrensutsättning, inte tillräckligt tydligt preciserar den totala kvantitet som kan komma att avropas från ramavtalet.

Upphandlingsdokumentet stred därför mot LOU och upphandlingen skulle göras om.

Bakgrund
Ett kommunalt bostadsbolag upphandlade ramavtal avseende golvläggning. Ramavtal skulle ingås med flera leverantörer och avrop skulle delvis ske genom förnyad konkurrensutsättning.

I upphandlingsdokumenten uppskattades ramavtalets värde till cirka 6,5 miljoner kronor per år. Någon garanterad avropsvolym under avtalsperioden gavs inte.

AB Golv & Tak ansökte om överprövning och yrkade bland annat att upphandlingen skulle göras om. Bolaget hänvisade till EU-domstolens dom i mål C-216/17 (Coopservice) och anförde att bostadsbolaget brutit mot öppenhetsprincipen och principen om likabehandling i 4 kap. 1 § LOU genom att inte ange den totala kvantiteten som kunde avropas genom ramavtalet.

I fråga om skada till följd av avsaknad av takvolymer anförde bolaget i korthet följande:

Om total kvantitet hade framgått hade bolaget kunnat planera och optimera sin resursallokering för uppdraget bättre, lämna ett lägre pris och därmed haft bättre chans att rangordnas högre i ramavtalet.

Om uppgift om total kvantitet hade funnits med i upphandlingen hade bostadsbolaget dessutom inte haft möjlighet att upphandla obegränsat med tjänster genom ramavtalet. Om gränsen uppnåtts skulle i stället en ny upphandling behöva göras, i vilken bolaget hade kunnat lämna anbud och rangordnats på en bättre placering och därmed haft större möjligheter att tilldelas avropade kontrakt.

Enligt förvaltningsrättens bedömning uppfyllde upphandlingsdokumentets uppgift om ungefärlig volym per år inte kravet på att den upphandlande myndigheten ska precisera den totala kvantitet som sammantaget kan komma att avropas från ramavtalet.

Förvaltningsrätten ansåg att bolaget i tillräcklig grad visat att de i vart fall riskerat att lida skada av denna brist och förordnade att upphandlingen skulle göras om.

Domstolens bedömning
Enligt kammarrättens bedömning innebär direktivets bestämmelser och Coopservice-domen att det i upphandlingsdokumenten vid ramavtalsupphandlingar ska anges den totala kvantitet som kan komma att bli aktuell med avseende på efterföljande kontrakt.

Kammarrätten konstaterade att bostadsbolaget angett en ungefärlig volym samt att någon garanti för avropsvolym under avtalsperioden inte angivits.

Enligt kammarrätten får det anses ligga i sakens natur att den upphandlande myndigheten vid en ramavtalsupphandling inte känner till de exakta framtida behoven.

Genom angivandet av en ungefärlig volym hade det kommunala bostadsbolaget dock inte tillräckligt tydligt preciserat den totala kvantitet som kan komma att avropas från ramavtalet. Upphandlingen hade därför genomförts i strid med öppenhets- och likabehandlingsprincipen.

Angående skada fann kammarrätten att det sökande bolaget med en tillräcklig precision hade visat att det i vart fall har riskerat att lida skada på grund av bristen i upphandlingsdokumentet. Överklagandet avslogs.

Analys
Sedan EU-domstolen några dagar före jul 2018 i Coopservice-domen slog fast att upphandlingsdokumenten i en ramavtalsupphandling måste innefatta en uppgift om maximal kvantitet har debatten i fråga om avgörandets innebörd varit minst sagt het och ett stort antal domar har meddelats i frågan.

Skiftande tolkningar av vissa delar av Coopservice-domen har visat sig bland annat genom delvis olika ställningstaganden från Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten, samt hittillsvarande kammarrättspraxis.

I Kammarrätten i Stockholms avgöranden i mål nummer 2055-20 respektive 935-20 fann kammarrätten exempelvis att en rimlig uppskattning av ett ramavtals värde uppfyller de krav på transparens som följer av LOU:s grundläggande principer. Detta även om det framgår av upphandlingsdokumenten att den uppskattade volymen både kan öka och minska.

I det nu refererade avgörandet, där det endast fanns ett uppskattat värde utan garanterad volym, förefaller kammarrätten inta ett nytt förhållningssätt.

Samtliga tre ovannämnda avgöranden från Kammarrätten i Stockholm har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, som i skrivande stund inte har beslutet om prövningstillstånd ska meddelas.  

Faktum är att av det tiotal kammarrättsavgöranden som hittills meddelats (samtliga under 2020) avseende takvolymer har inte mindre än åtta överklagats till HFD (fyra mål från Kammarrätten i Stockholm, två mål från Kammarrätten i Göteborg, ett mål från Kammarrätten i Sundsvall och ett mål från Kammarrätten i Jönköping).

I tre av dessa åtta har HFD beslutat att inte meddela prövningstillstånd och i övriga fem väntar i skrivande stund alltjämt beslut i fråga om prövningstillstånd. Följaktligen har HFD chans att belysa takvolymer i ramavtal utifrån många olika aspekter, vilket vi ser fram emot.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 22 december 2020 i mål nummer 6433-20.

Juristpanelen

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: EU-domstolenEU-rättHögsta förvaltningsdomstolenRamavtal

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Takvolymer – många chanser för HFD”

  1. Åsa Edman skriver:
    2021-01-28 kl. 09:28

    Det blir spännande att följa rättsutvecklingen, i synnerhet avgörande från EU-domstolen i Simonsen och Weel (c-23/20). Förfrågan om förhandsavgörande inkom för drygt ett år sedan.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl