Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Täckningsköp var inte tillåtet

RättsfallsanalysKammarrätten i Göteborg har ogiltigförklarat ett avtal som ingicks för att täcka ett behov som uppstod till följd av att en upphandling blev överprövad, då en automatisk förlängningsoption medförde att värdet blev för högt. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-09-13
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Bakgrund
Landskrona kommun tilldelade Letab Anläggning kontrakt i en annonserad upphandling av maskinsopning. Ohlssons i Landskrona ansökte om överprövning av upphandlingen. Kommunen genomförde då en direktupphandling för att täcka behovet under tiden som överprövningen pågick. Det direktupphandlade avtalet ingicks med Letab.

Sedan den 1 februari 2022 finns en möjlighet i LOU att göra en direktupphandling för att tillgodose ett angeläget behov som har uppstått till följd av att en annonserad upphandling överprövas (täckningsköp). Möjligheten gäller endast om avtalet inte är mer omfattande eller har längre löptid än vad som krävs och så länge värdet av direktupphandlingen understiger tröskelvärdet*.

Avtalsperioden för det avtal som kommunen direktupphandlade var drygt sju veckor. Om avtalet inte sades upp 14 dagar före avtalets utgång förlängdes det automatiskt med en månad i taget.

Ohlssons i Landskrona ansökte om överprövning av det direktupphandlade avtalets giltighet. Målet kom huvudsakligen att avse frågan om värdet av direktupphandlingen översteg tröskelvärdet.

Enligt Ohlssons i Landskrona innebar avtalsbestämmelsen om automatiska förlängningar att avtalet hade ingåtts på obestämd tid. Värdet av direktupphandlingen skulle därför uppskattas enligt reglerna för avtal med obestämd löptid, vilket innebär att värdet ska uppskattas till månadsvärdet multiplicerat med 48. Vid en sådan beräkning överskreds tröskelvärdet, med följden att kommunen inte haft rätt att göra en direktupphandling.

Kommunen menade att avtalet var begränsat i tid, till den 31 maj 2023, och understeg tröskelvärdet. Avtalet var endast avsett att gälla under den tid som var nödvändig. Kommunen anförde även att varje förlängning som skedde utgjorde en separat upphandling, vilka samtliga understeg tröskelvärdet. Kommunen hade alltså rätt att göra en direktupphandling.

Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten ansåg att avtalet var tidsbestämt, men med möjlighet till förlängning. Möjligheten att förlänga avtalet med en månad i taget var enligt domstolen en naturlig följd av att en överprövningsprocess pågick.

Den särskilda regeln om beräkning av värdet vid avtal med obestämd löptid var inte tillämplig och kommunen ansågs ha visat att det var korrekt att uppskatta värdet till ett belopp som underskred tröskelvärdet. Ansökan om överprövning av avtalets giltighet avslogs därför.

Ohlssons i Landskrona överklagade domen till kammarrätten.

Kammarrätten
Kammarrätten konstaterade att avtalet inte innehöll någon begränsning av hur många gånger eller under hur lång tid det fick förlängas. Vid uppskattning av upphandlingens värde skulle avtalet därför behandlas som ett avtal med obestämd löptid.

Det innebar att värdet skulle uppskattas utifrån månadskostnaden multiplicerat med 48, med följden att tröskelvärdet överskreds. Kommunen hade därmed inte haft rätt att göra en direktupphandling och kammarrätten ogiltigförklarade avtalet.

Analys
Möjligheten till täckningsköp i samband med överprövning syftar till att ge för upphandlande myndigheter större möjlighet att täcka tillfälliga och angelägna behov. Reglerna infördes då möjligheten till direktupphandling på det direktivstyrda området är mycket begränsad, vilket enligt LOU:s förarbeten kan motiveras av de höga kontraktsvärdena

När regler om täckningsköp infördes framhöll lagstiftaren att det var ”extra viktigt att kontraktets omfattning och löptid begränsas”.  

Det avtal som Landskrona kommun direktupphandlade begränsade inte hur många gånger det maximalt kunde förlängas. Det fanns alltså ingen bortre gräns för dess giltighet.

Regleringen i avtalet innebar en risk att andra leverantörer under en lång tid kunde komma att fråntas möjligheten att konkurrera om uppdraget.

Vi kan instämma i att en pragmatisk hantering för att säkerställa att ett avtal inte får en längre löptid än vad som är nödvändigt vid täckningsköp är att reglera att förlängning sker löpande med korta förlängningsperioder. För att undvika att värdet blir för högt eller att avtalet inte anses motsvara det angelägna behovet bör dock en maximal löptid anges.

En sådan maximal löptid bör enligt vår mening inte vara alltför lång. Skulle den överprövning som har medfört behov av ett täckningsköp ta längre tid än den upphandlande myndigheten borde ha räknat med och det är absolut nödvändigt att tilldela ett kontrakt innehåller LOU i stället en möjlighet att direktupphandla enligt det undantag för synnerlig brådska som gäller på det direktivstyrda området.

Beträffande kommunens invändning om att varje förlängning skulle ses som en separat upphandling hänvisade kommunen till att den tidigare gällande regeln om att alla direktupphandlingar av samma slag skulle läggas samman vid beräkning av om en direktupphandling överskred direktupphandlingsgränsen har tagits bort.

Värdet av en direktupphandling ska dock uppskattas enligt LOU:s allmänna regler om kontraktsvärdesberäkning. Av dessa regler framgår bland annat att värdet av förlängningsklausuler ska beaktas och att det finns ett förbud mot att dela upp kontrakt i syfte att kringgå striktare regler.

Detta gäller även vid uppskattning av värdet av ett täckningsköp. En annan tolkning skulle öppna upp för möjligheten att kringgå LOU:s regler om annonseringsplikt.

Kammarrättens klargörande om att förlängningsklausuler som medför obegränsad möjlighet till förlängning av ett avtal ska beaktas vid uppskattning av en upphandlings värde även vid täckningsköp är därför välkommet.

Mål
Kammarrätten i Göteborg, mål nr 838-24.

Juristpanelen

*Tröskelvärden och direktupphandlingsgränser | Upphandlingsmyndigheten

Läs mer: DirektupphandlingÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl