Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svår trafiknöt att knäcka

Klimat, kostnader och turtäthet ska vävas ihop till en bra helhetslösning för nästa avtalsperiod med Gotlandstrafiken.  Förutom tre modeller med upphandlad drift vill regeringen nu ta fram ett beslutsunderlag som även analyserar färjetrafik i statlig regi.

| 2020-07-24
M/S Visborg, ett av fartygen inom Gotlandstrafiken. Foto: Segerberg Media.

Nuvarande avtal med Destination Gotland löper inte ut förrän 31 januari 2027, men regeringen vill se en process med väl tilltagna tidsmarginaler för att hitta lösningar på en rad svåra frågor.

Färdplanen för en kommande upphandling – om det nu blir en sådan – presenterades av infrastrukturminister Tomas Eneroth vid en ”pressfika” av det slag som regeringen av tradition bjuder in till i semestertider.

Trafikverket har sedan tidigare genomfört förstudier kring tre olika upphandlingsmodeller – allt från att upphandlad operatör även äger fartygen till upphandlad drift med staten som ägare eller att staten hyr fartyg.

Myndigheten får nu drygt ett år på sig för att genomföra djupare analyser av de tre alternativen, plus utreda ett fjärde alternativ där staten driver Gotlandstrafiken i egen regi.

-Det ska inte ses som ett underkännande av Destination Gotland – bolaget har bedrivit sitt uppdrag på ett bra sätt, betonar Tomas Eneroth.

-Men eftersom konkurrensen varit bristfällig i de upphandlingar som varit tidigare så behöver vi även titta på ett helstatligt alternativ så att vi inte hamnar i ett läge där det kanske bara finns en eller två aktörer som är beredd att bedriva trafiken.

Helgarderingen för olika trafikmodeller kan också ses i ljuset av att staten vill ställa tuffa krav på klimat och turtäthet för en ny avtalsperiod.

En grundläggande del i Trafikverkets uppdrag är att analysera effekterna som de olika alternativen innebär för ambitionen med en fossilfri Gotlandstrafik.

Regeringen menar också att det är rimligt att utreda alla alternativ ordentligt utifrån kostnaderna där staten finansierar färjetrafiken till Gotland med över en halv miljard kronor årligen.

Men idén om helstatlig trafik tas emot med skepsis på ön – även av Eneroths partikamrater.

Socialdemokraternas riksdagsledamot Hanna Westerén skriver i ett mejl att statliga färjor är ett alternativ av flera, men att upphandling i konkurrens tjänat Gotland väl i flera avseenden och att det bör vara en aspekt som vägs in det fortsatta arbetet.

Eva Nypelius, centerpartist och ordförande i regionstyrelsen, kommenterar för SR Gotland:

-Det är bra att Trafikverket får ett tydligt uppdrag att jobba med den kommande upphandlingen, men jag är lite förvånad över att man lägger till ett fjärde alternativ. Ser man erfarenhetsmässigt är väl inte staten den som varit bäst på att utveckla verksamhet eller trafik över huvud taget.

Blotta tanken på en helstatlig lösning ger också skrämselhicka i näringslivet.

I en kritisk ledare med rubriken ”Hindra staten från att starta eget rederi” skriver Tobias Wikström i Dagens Industri:

”Skattebetalarna ska alltså ta risken att äga ett rederi. Är det någon som tror att detta kommer att kosta mindre än den halva miljard som Gotlandstrafiken kostar för det allmänna i dag? Man kan vara säker på att när ett sådant bolag behöver pengar så går man till ägaren först. Och då brukar man få pengar. Titta bara på Lernia, statligt utbildningsbolag på en konkurrensutsatt marknad, som fick 150 nya miljoner för en månad sedan. ”

Nuvarande Gotlandstrafik består av fyra snabbgående fartyg med katalytisk avgasrening och som drivs med lågsvavligt bränsle.

Trafiken med Visby, Nynäshamn och Oskarshamn som hamnar har ett normalår volymer på 1,76 miljoner passagerare, 560 000 personbilar och 810 000 längdmeter gods.

Sommarsäsongen körs 21 turer per dygn.

Läs mer: Upphandling GotlandstrafikenTomas EnerothTrafikverket

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025