Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svår trafiknöt att knäcka

Klimat, kostnader och turtäthet ska vävas ihop till en bra helhetslösning för nästa avtalsperiod med Gotlandstrafiken.  Förutom tre modeller med upphandlad drift vill regeringen nu ta fram ett beslutsunderlag som även analyserar färjetrafik i statlig regi.

| 2020-07-24
M/S Visborg, ett av fartygen inom Gotlandstrafiken. Foto: Segerberg Media.

Nuvarande avtal med Destination Gotland löper inte ut förrän 31 januari 2027, men regeringen vill se en process med väl tilltagna tidsmarginaler för att hitta lösningar på en rad svåra frågor.

Färdplanen för en kommande upphandling – om det nu blir en sådan – presenterades av infrastrukturminister Tomas Eneroth vid en ”pressfika” av det slag som regeringen av tradition bjuder in till i semestertider.

Trafikverket har sedan tidigare genomfört förstudier kring tre olika upphandlingsmodeller – allt från att upphandlad operatör även äger fartygen till upphandlad drift med staten som ägare eller att staten hyr fartyg.

Myndigheten får nu drygt ett år på sig för att genomföra djupare analyser av de tre alternativen, plus utreda ett fjärde alternativ där staten driver Gotlandstrafiken i egen regi.

-Det ska inte ses som ett underkännande av Destination Gotland – bolaget har bedrivit sitt uppdrag på ett bra sätt, betonar Tomas Eneroth.

-Men eftersom konkurrensen varit bristfällig i de upphandlingar som varit tidigare så behöver vi även titta på ett helstatligt alternativ så att vi inte hamnar i ett läge där det kanske bara finns en eller två aktörer som är beredd att bedriva trafiken.

Helgarderingen för olika trafikmodeller kan också ses i ljuset av att staten vill ställa tuffa krav på klimat och turtäthet för en ny avtalsperiod.

En grundläggande del i Trafikverkets uppdrag är att analysera effekterna som de olika alternativen innebär för ambitionen med en fossilfri Gotlandstrafik.

Regeringen menar också att det är rimligt att utreda alla alternativ ordentligt utifrån kostnaderna där staten finansierar färjetrafiken till Gotland med över en halv miljard kronor årligen.

Men idén om helstatlig trafik tas emot med skepsis på ön – även av Eneroths partikamrater.

Socialdemokraternas riksdagsledamot Hanna Westerén skriver i ett mejl att statliga färjor är ett alternativ av flera, men att upphandling i konkurrens tjänat Gotland väl i flera avseenden och att det bör vara en aspekt som vägs in det fortsatta arbetet.

Eva Nypelius, centerpartist och ordförande i regionstyrelsen, kommenterar för SR Gotland:

-Det är bra att Trafikverket får ett tydligt uppdrag att jobba med den kommande upphandlingen, men jag är lite förvånad över att man lägger till ett fjärde alternativ. Ser man erfarenhetsmässigt är väl inte staten den som varit bäst på att utveckla verksamhet eller trafik över huvud taget.

Blotta tanken på en helstatlig lösning ger också skrämselhicka i näringslivet.

I en kritisk ledare med rubriken ”Hindra staten från att starta eget rederi” skriver Tobias Wikström i Dagens Industri:

”Skattebetalarna ska alltså ta risken att äga ett rederi. Är det någon som tror att detta kommer att kosta mindre än den halva miljard som Gotlandstrafiken kostar för det allmänna i dag? Man kan vara säker på att när ett sådant bolag behöver pengar så går man till ägaren först. Och då brukar man få pengar. Titta bara på Lernia, statligt utbildningsbolag på en konkurrensutsatt marknad, som fick 150 nya miljoner för en månad sedan. ”

Nuvarande Gotlandstrafik består av fyra snabbgående fartyg med katalytisk avgasrening och som drivs med lågsvavligt bränsle.

Trafiken med Visby, Nynäshamn och Oskarshamn som hamnar har ett normalår volymer på 1,76 miljoner passagerare, 560 000 personbilar och 810 000 längdmeter gods.

Sommarsäsongen körs 21 turer per dygn.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling GotlandstrafikenTomas EnerothTrafikverket

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud