Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svår trafiknöt att knäcka

Klimat, kostnader och turtäthet ska vävas ihop till en bra helhetslösning för nästa avtalsperiod med Gotlandstrafiken.  Förutom tre modeller med upphandlad drift vill regeringen nu ta fram ett beslutsunderlag som även analyserar färjetrafik i statlig regi.

| 2020-07-24
M/S Visborg, ett av fartygen inom Gotlandstrafiken. Foto: Segerberg Media.

Nuvarande avtal med Destination Gotland löper inte ut förrän 31 januari 2027, men regeringen vill se en process med väl tilltagna tidsmarginaler för att hitta lösningar på en rad svåra frågor.

Färdplanen för en kommande upphandling – om det nu blir en sådan – presenterades av infrastrukturminister Tomas Eneroth vid en ”pressfika” av det slag som regeringen av tradition bjuder in till i semestertider.

Trafikverket har sedan tidigare genomfört förstudier kring tre olika upphandlingsmodeller – allt från att upphandlad operatör även äger fartygen till upphandlad drift med staten som ägare eller att staten hyr fartyg.

Myndigheten får nu drygt ett år på sig för att genomföra djupare analyser av de tre alternativen, plus utreda ett fjärde alternativ där staten driver Gotlandstrafiken i egen regi.

-Det ska inte ses som ett underkännande av Destination Gotland – bolaget har bedrivit sitt uppdrag på ett bra sätt, betonar Tomas Eneroth.

-Men eftersom konkurrensen varit bristfällig i de upphandlingar som varit tidigare så behöver vi även titta på ett helstatligt alternativ så att vi inte hamnar i ett läge där det kanske bara finns en eller två aktörer som är beredd att bedriva trafiken.

Helgarderingen för olika trafikmodeller kan också ses i ljuset av att staten vill ställa tuffa krav på klimat och turtäthet för en ny avtalsperiod.

En grundläggande del i Trafikverkets uppdrag är att analysera effekterna som de olika alternativen innebär för ambitionen med en fossilfri Gotlandstrafik.

Regeringen menar också att det är rimligt att utreda alla alternativ ordentligt utifrån kostnaderna där staten finansierar färjetrafiken till Gotland med över en halv miljard kronor årligen.

Men idén om helstatlig trafik tas emot med skepsis på ön – även av Eneroths partikamrater.

Socialdemokraternas riksdagsledamot Hanna Westerén skriver i ett mejl att statliga färjor är ett alternativ av flera, men att upphandling i konkurrens tjänat Gotland väl i flera avseenden och att det bör vara en aspekt som vägs in det fortsatta arbetet.

Eva Nypelius, centerpartist och ordförande i regionstyrelsen, kommenterar för SR Gotland:

-Det är bra att Trafikverket får ett tydligt uppdrag att jobba med den kommande upphandlingen, men jag är lite förvånad över att man lägger till ett fjärde alternativ. Ser man erfarenhetsmässigt är väl inte staten den som varit bäst på att utveckla verksamhet eller trafik över huvud taget.

Blotta tanken på en helstatlig lösning ger också skrämselhicka i näringslivet.

I en kritisk ledare med rubriken ”Hindra staten från att starta eget rederi” skriver Tobias Wikström i Dagens Industri:

”Skattebetalarna ska alltså ta risken att äga ett rederi. Är det någon som tror att detta kommer att kosta mindre än den halva miljard som Gotlandstrafiken kostar för det allmänna i dag? Man kan vara säker på att när ett sådant bolag behöver pengar så går man till ägaren först. Och då brukar man få pengar. Titta bara på Lernia, statligt utbildningsbolag på en konkurrensutsatt marknad, som fick 150 nya miljoner för en månad sedan. ”

Nuvarande Gotlandstrafik består av fyra snabbgående fartyg med katalytisk avgasrening och som drivs med lågsvavligt bränsle.

Trafiken med Visby, Nynäshamn och Oskarshamn som hamnar har ett normalår volymer på 1,76 miljoner passagerare, 560 000 personbilar och 810 000 längdmeter gods.

Sommarsäsongen körs 21 turer per dygn.

Läs mer: Upphandling GotlandstrafikenTomas EnerothTrafikverket

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025