Region Värmland stöttar, tillsammans med de båda kommunerna Jönköping och Karlstad, en utrikes flygrutt. Upphandlingen vanns av BMI som även tidigare trafikerat linjen mellan Karlstad och Frankfurt med mellanlandning i Jönköping.
Den sammanlagda ersättningen till flygbolaget uppgår enligt tilldelningsbeslutet till 23,8 miljoner kronor per år. Per-Samuel Nisser är kommunstyrelsens ordförande i Karlstad och han jämför flyglinjen med annan delfinansierad kollektivtrafik.
– Precis som bussar och tåg underlättar för folk att ta sig till sina jobb underlättar den här flyglinjen för näringslivet att göra affärer som ger värmländska jobb, säger han och menar att det här är bra för Värmlands näringsliv.
Enligt kommunfullmäktige ryms upphandling och finansiering av flygtrafik inom den kommunala kompetensen. Flyget bedöms främja både näringsliv och turism.
Fast alla är inte lika uppskattande. Två karlstadsbor, varav en backas upp av tankesmedjan Den Nya Välfärden, har överklagat stödet till förvaltningsrätten. De bådas begäran om inhibition, att beslutet inte blir gällande förrän saken slutgiltigt prövats, har dock avslagits av förvaltningsrätten.
Invändningar finns också från Trafikverket samt från EU-håll. De upphandlingar av linjelagd flygtrafik som gjorts på flera håll i landet är under utredning. Förutom Karlstad och Jönköping har samma sak skett i Örebro.
EU-kommissionen har begärt att regering och flygplatser ska svara på frågor om vilka lagar som man anser vara tillämpliga vid flygupphandlingarna.
Avtalet med BMI ger två avgångar till Frankfurt under vardagar och en avgång på lördagar och söndagar. Det tvååriga avtalet innehåller möjlighet till förlängning på ytterligare två år.
UPPDATERAD 2017-02-23 kl 19:58: Förvaltningsrätten medger inte inhibition.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer