Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snart höjs direktupphandlingsgränserna

Vid årsskiftet justerar EU-kommissionen tröskelvärdena för offentlig upphandling. Det betyder bland annat att vi får nya direktupphandlingsgränser för åren 2020 och 2021.

| 2019-11-01

EU-kommissionen justerar vart annat år tröskelvärdena för offentlig upphandling. Igår blev det klart vilka belopp som kommer att gälla för åren 2020 och 2021.

I euro sänks vissa värden, men i svensk valuta handlar det överlag om ökningar jämfört med idag. Omräkningen till nationella valutor sker på grundval av valutakursutvecklingen under de två föregående åren.

För varor och tjänster blir tröskelvärdet för statliga myndigheter 139 000 euro, motsvarande 1 427 377 kronor, från kommande årsskifte. Kommuner, landsting, allmännyttiga bolag, föreningar och stiftelser får en höjning till 2 197 545 kronor (214 000 euro).

För välfärds-, sociala och andra särskilda tjänster gäller 750 000 euro (7 701 675 kronor).

Tröskelvärdet för byggentreprenader blir 5 350 000 euro (54 938 615 kronor). Denna gräns gäller samtliga upphandlande myndigheter.

Inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster blir det nya tröskelvärdet för varor och tjänster 428 000 euro (4 395 089 kronor).

De nya beloppen påverkar gränsen för direktupphandling – som är en procentsats av tröskelvärdena. För kommuner och landstings LOU-upphandlingar gäller 28 procent av tröskelvärdet.

Till kommande årsskifte väntas därför en uppjustering av direktupphandlingsgränsen från 586 907 kronor till 615 312 kronor. För LUF/LUFS-upphandlingar gäller 26 procent av tröskelvärdet. Dagens 1 092 436 kronor blir 1 142 723 kronor.

Läs mer: DirektupphandlingEUUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

7 kommentarer på "Snart höjs direktupphandlingsgränserna"

  1. Cineasten skriver:
    2019-11-04 kl. 11:20

    Är det inte så att den väntade nya direktupphandlingsgränsen enligt LOU avrundas fel i artikeln? Den nya gränsen är 615 312,6 kronor. Det är nog rimligt att anta att denna siffra kommer att avrundas till 615 313 kronor.

    (Jämför hur man 2016 avrundade direktupphandlingsgränsen enligt LUF, 3 820 645*0,28=993 367,7, vilket avrundades till 993 368).

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-11-04 kl. 11:46

      Hej,

      Ja, du har nog rätt i att jag avrundat fel. Svaret får vi när regeringen fastställer gränserna, oklart dock när detta sker.

      //Per på Inköpsrådet

  2. JF skriver:
    2019-11-04 kl. 14:14

    Jag kanske har missförstått men regeringen justerar väl inte direktupphandlingsbeloppet? Direktupphandlingsbeloppet är väl en direkt följd av tröskelvärdet, d.v.s. 28 procent? Om tröskelvärdet höjs så höjs väl även direktupphandlingsbeloppet? Eller?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-11-04 kl. 15:05

      Hej,

      Regeringen justerar indirekt direktupphandlingsbeloppet genom att anta nya tröskelvärden. Det officiella tillkännagivande har inte kommit än, vad jag vet. Ändrar i texten, tack JF och Cineasten för medhjälp till en tydligare text.

      //Per på Inköpsrådet

    2. Per Eriksson skriver:
      2019-11-12 kl. 21:46

      Upphandlingsmyndigheten har nu publicerat tröskelvärden och direktupphandlingsgränser: https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/om-upphandlingsreglerna/Upphandlingsforfaranden/troskelvarden/
      //Per på Inköpsrådet

  3. Cineasten skriver:
    2019-11-04 kl. 14:51

    Precis JF, regeringen tillkännager enbart tröskelvärden, inte direktupphandlingsgränser.

    Direktupphandlingsgränsen räknar man själv fram genom en procentsats av ett i lagen angivet tröskelvärde. I exempelvis LOU är det 28 procent av tröskelvärdet som gäller för en upphandlande myndighet som inte är en central upphandlande myndighet vid upphandling av varor och tjänster.

    Jag tänker att det är osannolikt att beloppet kommer att avrundas nedåt, eftersom decimalen är 6.

    Svara
  4. Anders Åslund skriver:
    2019-11-19 kl. 17:28

    mao en marginell justering

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025