Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snart höjs direktupphandlingsgränserna

Vid årsskiftet justerar EU-kommissionen tröskelvärdena för offentlig upphandling. Det betyder bland annat att vi får nya direktupphandlingsgränser för åren 2020 och 2021.

| 2019-11-01

EU-kommissionen justerar vart annat år tröskelvärdena för offentlig upphandling. Igår blev det klart vilka belopp som kommer att gälla för åren 2020 och 2021.

I euro sänks vissa värden, men i svensk valuta handlar det överlag om ökningar jämfört med idag. Omräkningen till nationella valutor sker på grundval av valutakursutvecklingen under de två föregående åren.

För varor och tjänster blir tröskelvärdet för statliga myndigheter 139 000 euro, motsvarande 1 427 377 kronor, från kommande årsskifte. Kommuner, landsting, allmännyttiga bolag, föreningar och stiftelser får en höjning till 2 197 545 kronor (214 000 euro).

För välfärds-, sociala och andra särskilda tjänster gäller 750 000 euro (7 701 675 kronor).

Tröskelvärdet för byggentreprenader blir 5 350 000 euro (54 938 615 kronor). Denna gräns gäller samtliga upphandlande myndigheter.

Inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster blir det nya tröskelvärdet för varor och tjänster 428 000 euro (4 395 089 kronor).

De nya beloppen påverkar gränsen för direktupphandling – som är en procentsats av tröskelvärdena. För kommuner och landstings LOU-upphandlingar gäller 28 procent av tröskelvärdet.

Till kommande årsskifte väntas därför en uppjustering av direktupphandlingsgränsen från 586 907 kronor till 615 312 kronor. För LUF/LUFS-upphandlingar gäller 26 procent av tröskelvärdet. Dagens 1 092 436 kronor blir 1 142 723 kronor.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DirektupphandlingEUUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

7 kommentarer på "Snart höjs direktupphandlingsgränserna"

  1. Cineasten skriver:
    2019-11-04 kl. 11:20

    Är det inte så att den väntade nya direktupphandlingsgränsen enligt LOU avrundas fel i artikeln? Den nya gränsen är 615 312,6 kronor. Det är nog rimligt att anta att denna siffra kommer att avrundas till 615 313 kronor.

    (Jämför hur man 2016 avrundade direktupphandlingsgränsen enligt LUF, 3 820 645*0,28=993 367,7, vilket avrundades till 993 368).

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-11-04 kl. 11:46

      Hej,

      Ja, du har nog rätt i att jag avrundat fel. Svaret får vi när regeringen fastställer gränserna, oklart dock när detta sker.

      //Per på Inköpsrådet

  2. JF skriver:
    2019-11-04 kl. 14:14

    Jag kanske har missförstått men regeringen justerar väl inte direktupphandlingsbeloppet? Direktupphandlingsbeloppet är väl en direkt följd av tröskelvärdet, d.v.s. 28 procent? Om tröskelvärdet höjs så höjs väl även direktupphandlingsbeloppet? Eller?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-11-04 kl. 15:05

      Hej,

      Regeringen justerar indirekt direktupphandlingsbeloppet genom att anta nya tröskelvärden. Det officiella tillkännagivande har inte kommit än, vad jag vet. Ändrar i texten, tack JF och Cineasten för medhjälp till en tydligare text.

      //Per på Inköpsrådet

    2. Per Eriksson skriver:
      2019-11-12 kl. 21:46

      Upphandlingsmyndigheten har nu publicerat tröskelvärden och direktupphandlingsgränser: https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/om-upphandlingsreglerna/Upphandlingsforfaranden/troskelvarden/
      //Per på Inköpsrådet

  3. Cineasten skriver:
    2019-11-04 kl. 14:51

    Precis JF, regeringen tillkännager enbart tröskelvärden, inte direktupphandlingsgränser.

    Direktupphandlingsgränsen räknar man själv fram genom en procentsats av ett i lagen angivet tröskelvärde. I exempelvis LOU är det 28 procent av tröskelvärdet som gäller för en upphandlande myndighet som inte är en central upphandlande myndighet vid upphandling av varor och tjänster.

    Jag tänker att det är osannolikt att beloppet kommer att avrundas nedåt, eftersom decimalen är 6.

    Svara
  4. Anders Åslund skriver:
    2019-11-19 kl. 17:28

    mao en marginell justering

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud