För en kostnad som hittills uppgår till 650 miljoner kronor har Stockholms stad upphandlat en skolplattform. Tanken är att skapa en gemensam digital plattform för lärare, elever och föräldrar.
I augusti lanserades plattformens två sista pusselbitar: startsida och pedagogiska verktyg. Att döma av bland annat vårdnadshavares reaktioner har det gått dåligt. Tjänsten svarar långsamt och det händer att fel skolinformation, eller ingen information alls, visas.
– Vi har haft uppstartsproblem, bekräftar Christer Forsberg Philip, biträdande IT-direktör i Stockholms stad. Det viktigaste för oss nu är att lösa problemen så att alla kan komma igång med skolplattformen ordentligt.
Som om inte det var nog. Tusentals av kommunens gymnasieelever står dessutom utan skoldatorer. Anledningen är leveransproblem i spåren av att upphandlingen, som vanns av Fujitsu, överprövades av HCL Technologies.
Den tid som kommunen avsatt för överprövning och leveransförberedelser har inte räckt. Skolorna har därför tvingats behovsprioritera leveranserna. Cirka 4 000 elever måste vänta ytterligare minst en månad på sina arbetsverktyg.
Till Mitt i Stockholm säger Peter Lyth, gymnasiedirektör i Stockholms stad:
– Vi behöver bli bättre på att uttrycka våra behov till specialisterna som sköter upphandlingen och de behöver bli bättre på att förstå våra behov.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer