Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så köpte Nynäshamn begagnad teknik

Trots miljötrenden var intresset att delta i upphandlingen av begagnade datorer till Nynäshamns skolor svagt. Men med facit i hand blev utfallet bra anser upphandlaren Eric Ebler Allgurén, som uppmanar fler att köpa in begagnad teknik. ”Jag ser inga upphandlingsmässiga svårigheter”, säger han.

| 2021-10-15
Eric Ebler Allgurén är upphandlare inom affärsområdet kommunikation på Upphandling Södertörn.

Intresset för återvunnen elektronik ökar. Nynäshamns kommun var tidigt ute och köpte in begagnade datorer till sina skolor redan 2018. Men efter att leverantören fusionerats med ett annat bolag har kommunen stått utan avtal sedan augusti 2020.

Nu har en ny upphandling genomförts gällande ett ramavtal med en takvolym på 9 miljoner kronor under högst fyra år.

Eric Ebler Allgurén, upphandlare på Upphandling Södertörn som sköter upphandlingar för kommunerna Haninge och Nynäshamn, påbörjade upphandlingen i mars 2021.

–  Beställarna på barn- och utbildningsförvaltningen gav oss de tekniska specifikationerna. För hållbarhetsaspekterna tog jag hjälp av vår hållbarhetsstrateg Lena Mårdh som tagit fram en användbar matris för leverantörsuppföljning, säger han.

Jämfört med den tidigare upphandlingen lades mer fokus på kvalitet och hållbarhet, enligt Eric Ebler Allgurén.

– Den största skillnaden är att vi har ställt krav på återbruk. Leverantören kan sälja återtagna datorer vidare alternativt miljöskrota dem. Vissa data ska redovisas till oss, bland annat koldioxidbesparingarna för de enheter som går till återanvändning. Vi har också ställt tydligare och högre krav på skickat av de begagnade datorerna.

Eric Ebler Allgurén gjorde en marknadsundersökning för att se vilka leverantörer för begagnad elektronik som finns, däremot valde han inte att göra någon RFI. 

– Vi hade bra koll på marknaden ändå, säger han.

Men när anbudstiden gått ut hade bara två anbud kommit in.

– Flera andra leverantörer hörde av sig och var intresserade men de hade svårt att leverera nu och valde att avstå, säger Eric Ebler Allgurén.

Vid utvärderingen diskvalificerades dock ett av de två anbuden. Leverantörens kvalitetspolicy och miljöpolicy kunde verifieras som likvärdig ISO 9001 eller ISO 14001, vilket var ett krav.

– Det var synd men vi var förstås tvungna att göra så. Den diskvalificerade leverantören hade förståelse för detta och överprövade inte, säger Eric Ebler Allgurén.

Övervägde ni att göra om upphandlingen med hänsyn till bristande konkurrens?

–  Ja, men vi tyckte att vi hade tillräckligt bra koll på marknaden och prisnivåerna för att kunna teckna avtal med företaget Inrego. Vi har tagit i beräkning vad en ny dator skulle kostat oss med liknande krav*. Med facit i hand är både jag och beställaren Nynäshamn kommun nöjda med utfallet.

Han uppmanar fler organisationer att upphandla begagnad teknik.

– Det finns andra som gjort liknande upphandlingar men det är fortfarande ovanligt. Jag ser inga upphandlingsmässiga svårigheter.

 

* Tre års garanti på datorn motsvarande fabriksgaranti, sex månaders garantitid på batterier, tre års fri service och teknisk support samt att leverantören står för återbruk av all levererad utrustning.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Nynäshamns kommunÅterbruk

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud