Frågan från det norska kommunikationsdepartementet var hur man rent praktiskt ska gå tillväga för att få mer nya vägar för pengarna. Nu har Statens vegvesen och Nye Veier svarat på Samferdselsdepartementets förfrågan.
– Gjorda beräkningar visar att det är möjligt att sänka kostnaden för utbyggnaden av E6 mellan Ringebu och Otta med upp till 30 procent, säger kommunikationsminister Ketil Solvik-Olsen.
E6-utbyggnaden Ringebu-Otta är ursprungligen kostnadsberäknad till motsvarande 4,3 miljarder svenska kronor. Alternativförslagen pekar på en nota som är 1,3 miljarder kronor lägre.
– Mycket uppmuntrande, säger Ketil Solvik-Olsen som vill arbeta vidare med dessa idéer både i detta och kommande projekt.
Vari ligger då det norska spartricket? Avgörande för att sänka kostnaden är att involvera entreprenören tidigt i byggprocessen. Genom att den som ska utföra jobbet kan planera i god tid och anpassa produktionen till egna resurser och metoder sparas genast 10-15 procent.
Den andra sparåtgärden är att upphandla bygget som en totalentreprenad. Samma företag utför då allt från projektering till asfaltering. Fördelarna i denna entreprenadform mäts i bland annat minskad risk för ”gnissel” mellan beställare och utförare samt en mer förutsägbar slutkostnad.
I diskussionen om nytta visavi kostnad föreslås också några smärre standardsänkningar på själva vägen som till exempel smalare mittdelare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer