De räddningshelikoptrar som Sjöfartsverket införskaffade för några år sedan i en mycket uppmärksammad upphandling opererar idag från fem baser runt om i landet. Helikoptrarna utgår från Säve, Kristianstad, Visby, Norrtälje och Umeå.
Basen på Österlen Airport i Kristianstad är tillfällig sedan halvårsskiftet 2018 då den flyttades från Ronneby. Orsaken var länsstyrelsens nya miljötillstånd som innebar flygtidsbegränsningar som skulle ha lett till att övningar på kvällar, nätter och helger inte hade varit möjliga att genomföra från Ronneby.
Nu går en förfrågan ut om möjligheterna att tillhandahålla en permanent helikopterbas i södra Sverige. Sjöfartsverket sonderar marknaden genom en RFI, Request For Information:
– RFI:n innebär inga förpliktelser för någon part och i princip är det öppet för alla att lämna svar, poängterar Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen vid Sjöfartsverket.
Till kriterierna hör att den framtida basen ska vara godkänd som flygplats av Transportstyrelsen. Krav ställs på infrastruktur i form av navigationshjälpmedel, flygledning och fälthållning. Miljötillståndet måste medge flygverksamhet med räddningshelikopter dygnet runt, årets alla dagar, för insats och övning.
– Vi behöver vara baserade i södra Sverige, med relativ närhet till kusten.
Det geografiska området sträcker sig från Karlskrona till Simrishamn. Även aktörer utanför detta område kommer att kunna anmäla intresse, även om man i nuläget inte uppfyller kriterierna.
Planen är att under året kunna besluta om en permanent helikopterbas med hyreskontrakt på tjugo år. Basen bör vara klar för tillträde inom 24 månader efter tilldelning av genomförd upphandling av hyreskontrakt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer