Upphandlingarna av kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård har varit komplicerade med en rad domstolsprocesser. Senast vann en aktör utan erfarenhet av sjötrafik.
Nu har Stockholms läns landstings trafiknämnd beslutat att Blidösundsbolaget, som är dotterbolag till Transdev, ska sköta trafiken i mellersta skärgården från december 2019.
Tre anbudsgivare inkom med anbud. Två av dem gick vidare till slutförhandling.
– Vi har fått in två väldigt konkurrenskraftiga anbud där båda anbudsgivarna har visat att de har god insikt i vad som krävs för att sköta detta komplexa uppdrag, säger Richard Borgström, chef för sjötrafik på trafikförvaltningen.
Båda anbuden var likvärdiga när det gäller kvalitet.
– Det som avgjorde tilldelningen var prisnivån.
Avtalet sträcker sig som längst till år 2028 och är värt cirka 120 miljoner kronor per år.
– Genom tilldelningen blir vi ett av de största skärgårdsrederierna i Sverige och vi kommer att bidra aktivt till en levande skärgård året runt och utveckla skärgårdstrafiken, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige.
Waxholmsbolagets egen flotta på 18 fartyg kommer att användas. Här ingår de historiska fartygen Storskär, Norrskär och Västan.
Nytt i avtalet är att entreprenören ansvarar för underhåll och skötsel av fartygen. Kontraktet omfattar även driften av restaurangerna i ångbåtarna och alla caféer i de övriga fartygen.
Det har ställts vassare miljökrav än tidigare. Detta för att uppnå trafikförvaltningens mål om en fossilfri kollektivtrafik i hela länet – även till sjöss.
I september tilldelades även Blidösundsbolaget uppdraget att utföra trafik mellan Vaxholm och Ramsö samt viss tillkommande helgtrafik från Stockholm till mellanskärgården. I början av nästa år bestäms vem som kommer att driva trafik i mellersta ytterskärgården.
Tilldelningsbeslutet kan överprövas fram till den 14 december.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer