Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Korrekt att sekretessbelägga protokoll

RättsfallsanalysDet var korrekt av Trafiknämnden i Region Stockholm att sekretessbelägga en anbudsgivares förhandlingsprotokoll, enligt en ny dom i Kammarrätten i Stockholm. Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2020-09-14
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Kammarrätten i Stockholm anser att det var korrekt att, enligt 31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen, OSL, sekretessbelägga förhandlingsprotokoll som innehåller uppgifter om anbudsgivares tekniska lösningar och strategiska överväganden som anbudsgivaren gjort inom ramen för upphandlingen.

Fakta i målet
Keolis Sverige begärde att få ta del av anbudsgivaren Transdev Sveriges  förhandlingsprotokoll. Förhandlingsprotokollen hade upprättats i samband med flera förhandlingsmöten mellan Transdev och Region Stockholm  som skett inom ramen för en genomförd upphandling.

Den 20 maj 2020 bestämde regionen att uppgifter i protokollen om Transdevs lösningar, förberedelseplaner och priser skulle sekretessbeläggas.

Beslutet motiverades med att Transdev uppgett att handlingarna innehöll affärsstrategisk information. Regionen tog även hänsyn till att vid tidpunkten för beslutet genomfördes flera upphandlingar av kollektivtrafik som hade stora likheter med upphandlingen av busstrafik i Norrort och Norrtälje.

Uppgifterna skulle, om de blev kända för anbudsgivare som har för avsikt att inge anbud i dessa upphandlingar, medföra en risk för att konkurrenssituationen i upphandlingarna kraftigt försämras menade regionen.

Keolis överklagade beslutet till Kammarrätten i Stockholm.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade kortfattat att de handlingar som Keolis begärt att få ut innehöll uppgifter om bland annat Transdevs tekniska lösningar och särskilda förhållanden samt strategiska överväganden och val som gjorts inom ramen för anbudsförfarandet i den aktuella upphandlingen.

Kammarrätten bedömde därmed att det fanns särskild anledning att anta att ett utlämnande av de begärda uppgifterna kunde innebära skada för Transdev. Beslutet att inte lämna ut handlingarna i dessa delar var därför korrekt.

Analys
Enligt 31 kap. 16 § OSL gäller sekretess för uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden när denne har trätt i affärsförbindelse med en myndighet, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs.

Detta innebär att ett rakt skaderekvisit gäller, det vill säga det föreligger en presumtion för att handlingen är offentlig.

Anledning att hemlighålla anbudshandlingar som avses i lagrummet kan, enligt förarbetena, sägas föreligga när det finns anledning att befara att ett offentliggörande av handlingarna skulle kunna medföra en inte alltför obetydlig skada för vederbörande anbudsgivare. Det bör emellertid för lagrummets tillämpning krävas att det ska föreligga någon speciell omständighet eller särskilda förhållanden som kan åberopas som skäl.

Kammarrätternas sekretessbedömningar framstår ofta vara schablonmässiga med korta domskäl, som i nu refererat mål. Som klagande blir det utifrån de knapphändiga domskälen svårt att förstå varför de olika uppgifterna just i detta fall är föremål för sekretess. Som myndighet blir det svårt att få vägledning av domskälen för framtida sekretessprövningar.

Exempelvis blir det helt omöjligt att förstå exakt varför vissa uppgifter ger uttryck för en ”anbudsgivares strategiska överväganden”, om domstolen aldrig redogör för hur domstolen resonerat.

Om domstolen godtar ett sekretessbeläggande endast med motiveringen att uppgifterna är av teknisk natur, så är det inte så konstigt att myndigheten framöver sekretessbelägger alla tekniska uppgifter i alla upphandlingar.

Det är också vårt intryck att sekretessbeläggningen av anbudshandlingar i offentliga upphandlingar ökat kraftigt de senaste åren. Numera sekretessbeläggs hela anbudshandlingar mer eller mindre rutinmässigt.

Det räcker ofta med mer eller mindre svepande påståenden från berörd anbudsgivare att informationen exempelvis utgör ”affärshemligheter” eller att anbudsgivaren lider skada (utan att förklara varför).

Vi kan konstatera att tröskeln för att en anbudshandling i en offentlig upphandling ska sekretessbeläggas har blivit lägre, en utveckling som ser ut att fortsätta.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 22 juli 2020 i mål nummer 3736-20.

Juristpanelen

Läs mer: RättsfallsanalysSekretess och offentlighet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Nytt från Upphandling24

  • Vill se mer svenska varor hos FN
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Kräver Bravida på 11 miljoner

Kommentarer från läsarna

Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…

Senaste inläggen

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling