Med över 50 miljoner tågresenärer varje år har Skåne landets näst största tågsystem. Mot bakgrund av den senaste tidens många störningar i tågtrafiken vänder Skånetrafiken sig nu direkt till näringsdepartementet och Trafikverket för att understryka det besvärliga trafikläget.
– Trafikverket ger inte Skånetrafiken förutsättningar att bedriva en väl fungerande trafik, konstaterar Stefan Svalö, socialdemokratisk ordförande i kollektivtrafiknämnden inom regionen.
Skånetrafiken har i maj fått ett rekordstort antal förseningskrav från kunder, 28 000 stycken. Droppen var Ikeas beslut att efter tilltagande förseningar på södra stambanan börja bussa de 600 anställda som tidigare tågpendlat mellan Malmö/Lund och Älmhult.
Svenskt järnvägsunderhåll sköts idag inom 34 upphandlade baskontrakt som omsätter 3,5 miljarder kronor per år. Trots infrastrukturminister Anna Johanssons krav på bättre uppföljning av dessa insatser är Stefan Svalö och Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson inte nöjda.
– De allvarliga problemen grundar sig i ett kvalitetsmässigt undermåligt underhållsarbete, säger Linus Eriksson.
Fast år 2015 slog en statlig utredning fast att upphandlat järnvägsunderhåll på det hela taget fungerar bra. Utredaren Gunnar Alexandersson underströk dock behovet av en nationell underhållsplan.
Resurserna för järnvägsunderhåll har ökat under senare år. Men det finns också signaler om att Trafikverket inte förmått att ”upphandla upp” de medel som avsatts, utan att pengar gått tillbaka till statskassan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer