Fakturor på bland annat fordonsskatt och betyg som inte kommit fram. Under december månad har Citymail, landets näst största postleverantör efter Postnord, haft stora problem med utdelningen i och runt Uppsala.
Upsala Nya Tidning rapporterar om postade fakturor som försenats i upp till fyra veckor. Det har i sin tur lett till dröjsmålsavgifter, missade sjukbesök och körförbud på bilar.
Patrik Allinger, kommunikationsansvarig vid Citymail, säger till SVT Nyheter Uppsala att det är en rad av orsaker som har lett till förseningarna:
– Vi har slagit ihop tre kontor till ett, vilket skapat förseningar. Sen har vi haft väldigt mycket sjukfall samtidigt.
Transportstyrelsen beräknar att cirka 8 000 Uppsalabor inte har fått avin om fordonsskatt i tid. Post- och telestyrelsen, PTS, inleder en tillsyn mot Citymail.
Citymail anlitas av en lång rad offentliga aktörer. Bolaget är exempelvis en av åtta leverantörer på Statens inköpscentrals ramavtal för brevförmedlingstjänster.
Detta avtal löper för övrigt ut den sista mars efter det att Kammarkollegiet i november aktiverat den sista förlängningsoptionen. En hel del pekar på risk för en tids avtalslöshet efter det datumet. Den nu pågående upphandlingen har nämligen avbrutits på grund av bristande konkurrens.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer