Med fyra år kvar på avtalstiden sade Keolis i slutet av juni upp sitt servicetrafikavtal (färdtjänst och sjukresor) med Värmlandstrafik. Avtalet är värt närmare 75 miljoner kronor per år.
Bolagets förklaring är lönsamhetsbekymmer samt att Värmlandstrafik skött verksamheten ”på ett ineffektivt sätt”. Keolis kommer att sköta trafiken fram till den 22 december.
– Vi förutsätter att vi tillsammans fullföljer uppdraget från våra ägare, att leverera en bra servicetrafik för både våra ägare och alla våra kunder, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik.
Vem som tar över därefter avgörs i den påskyndade upphandling som Värmlandstrafik nu publicerar.
– Keolis uppsägning av avtalet har gjort att vi nu på kort tid tagit fram nytt upphandlingsunderlag som godkänts av Värmlandstrafiks styrelse.
Påskyndat öppet förfarande innebär en kortare anbudstid. Anbudsöppning och anbudsprövning sker efter semestrarna och tilldelningsbeslut förväntas redan i september.
På en punkt lämnar Anders Wahlén tydligt besked till Keolis:
– Om vi och våra ägare, de värmländska kommunerna och landstinget, och i slutänden skattebetalarna, får en fördyrad servicetrafik på grund av Keolis uppsägning av avtalet kommer vi att kräva ett skadestånd för detta.
Beskyllningarna om ineffektiv hantering av trafiken tillbakavisas med kraft.
– Vi har bedrivit servicetrafik med hög kundnöjdhet i många år och vill påstå att vår personal absolut har den kompetens som krävs för att trafikleda servicetrafiken på ett effektivt och bra sätt för både våra kunder och våra ägare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer