Innovationspartnerskap är en mycket ovanlig upphandlingsform. Sedan införandet har endast två innovationspartnerskap annonserats i Sverige.
Det avskräcker inte Helsingborgs hamn från att pröva modellen. Hamnbolaget söker efter en lösning för autonoma transporter.
– Lite förenklat kan man säga att den inledande ansökningsinbjudan innehöll information om att hamnen i Helsingborg vill utveckla något som inte finns, i detta fall autonoma transporter och en förfrågan om vem eller vilka som vill vara med och ta fram dessa, förklarar Mats Fernebrand, inköpschef vid Helsingborgs hamn.
Autonoma transporter bedöms höra framtiden till. Hur uppgiften exakt ska lösas är upp till de företag som svarar på upphandlingen. Till grundförutsättningarna hör att det är containrar som ska transporteras med fossilfri drift.
– Upphandlingsformen öppnar upp för helt nya typer av tillvägagångssätt. Att tänka nytt, använda framtidens teknik och främja innovation för att skapa en modern och hållbar hamn.
Innovationspartnerskapet delas upp i etapper som följer forsknings- och innovationsprocessen. Detta förfarande ger möjlighet att lösa saker tillsammans, avsluta om det inte går som planerat och skapa en öppenhet som alla deltagare tjänar på.
Förhoppningsvis tecknas ett avtal med antingen en eller flera leverantörer. Under förutsättning att slutprodukten motsvarar förväntningarna och de maximala kostnader som parterna har kommit överens om sker slutligen en investering från en eller flera av leverantörerna.
Mats Fernebrands förhoppning är att teckna kontrakt senast i september och ha ett pilotprojekt igång hösten 2021, gärna tidigare.
– Men saker måste samtidigt få ta sin tid och ska inte stressas fram. Det är minst sagt en spännande resa vi har påbörjat, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer