Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Överdebiterat: toppen av ett isberg

ABA Skol kan ha överdebiterat kommuner landet över med mer än tio miljoner kronor. Inyett hjälper dem som inte har tid eller resurser att fixa fram underlaget för att få pengar tillbaka.

| 2017-03-17

Enligt det Helsingborgsbaserade säkerhetsföretaget Inyett har ABA Skol överdebiterat 116 kommuner. Som Inköpsrådet tidigare berättat har en fyrtioprocentig rabatt på varor som under flera år avropats från SKL Kommentus ramavtal Lekmaterial 2013 inte dragits av.

Just nu hjälper Inyett 28 kommuner med att få tillbaka skattekronor som betalts i onödan. Det handlar om mer än en och en halv miljon kronor.

– Dessa kommuner har i snitt 57 000 kronor att hämta tillbaka, berättar Jone Sølvik, vd för Inyett.

Inyett erbjuder primärt en automatisk tjänst som uppmärksammar felbetalningar och transaktioner till oseriösa aktörer. Dessa utredningar är däremot helt manuella och hanteras av en grupp om tre personer.

– För att få grepp om de missade rabatterna granskas fakturorna på rad- och artikelnivå och jämförs med avtal, vilket är ett ganska tidsödande arbete.

Om de kommuner som tagit hjälp från Inyett med återkravet är representativa handlar det om 6,6 miljoner kronor för mycket betalt.

Fast samtidigt sticker en av de 28 kommunerna ut med sitt krav på 610 000 kronor. Skulle det finnas fler kommuner som köpt lika mycket kan det i slutändan bli en utgift för ABA Skol på över tio miljoner kronor.

Jone Sølvik berättar att han har mött kommuner som inte tycker sig ha tid eller resurser att följa upp ABA Skols fakturering:

– Informationen kom ju under den tid på året då kommunernas ekonomiavdelningar är som mest överlastade med bokslutsarbete.

Kostnaden för att få pengar tillbaka ligger på ungefär tio procent av återkravsbeloppet. SKI, SKL Kommentus Inköpscentral, har lovat att stå för den utgiften upp till en viss nivå.

Dessvärre är inte det här fallet unikt menar Jone Sølvik. Att ha full koll på den stora mängd fakturor som varje år kommer till en kommun är ett elefantjobb. De cirka 200 kommuner som använder Inyetts automatiserade tjänst får i genomsnitt 37 000 fakturor årligen.

– Jag har visserligen inga råa siffror, men magkänslan är att det inte är ovanligt att offentliga verksamheter överdebiteras från sina leverantörer.

Han ser en tydlig marknad för den typ av granskningsarbete som just nu görs.

– Kommuner vill såklart inte bli lurade. Ett avtal är ett avtal.

Läs mer: KonkurrensRamavtalUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist