I fjol satte Skellefteå Buss in sju gasbussar in i regiontrafiken samtidigt som tio nya bussar för stadstrafik köptes in. Enligt Andreas Olofsson, vd på Skellefteå Buss, har bolaget aldrig haft en så modern fordonsflotta som nu:
– Vi är nu så långt framme som det går att komma med förbränningsmotorer avseende minskade koldioxidutsläpp genom den mix med biogas och HVO som vi använder som drivmedel i våra bussar.
Det kommunägda Skellefteå Buss har funnits sedan 1974. Sammanlagt har bolaget cirka 130 fordon och 240 anställda.
– Nästa steg blir sedan att vi 2019 kommer att elektrifiera delar av vårt bussbestånd med nyinvesteringar, säger Andreas Olofsson.
Ordern på sex stycken tolvmeters elbussar plus depåladdare och servicekontrakt, värd 35 miljoner kronor, gick i januari till Hybricon i Umeå. I upphandlingen ingår dessutom en option om ytterligare sex elbussar.
– Vi är glada för att vårt strukturerade säljarbete äntligen fick ett genombrott, säger Johan Suup, vd för Hybricon vars börsvärde tog ett glädjeskutt efter ordern.
Fast nu har upphandlingen gått i stå i och med att en ansökan om överprövning lämnats in. Detta efter att Skellefteå Buss vid två tillfällen förlängt tiden för överklagande.
Tilldelningsbeslutet har ifrågasatts av Wist Last & Buss som är Nordens största fristående återförsäljare av Volvo lastbilar och bussar. Enligt klagomålet fick Hybricon komplettera sitt anbud efter anbudsöppning.
Dessutom sätts frågetecken för vinnarens omsättning. Skellefteå Buss har lagt golvet för minsta årsomsättning på i genomsnitt 60 miljoner kronor under de senaste tre åren. I och med att Hybricons rörelseintäkter ligger mycket långt från den nivån har företaget åberopat underleverantörs ekonomiska kapacitet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer