Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Om en upphandlande enhet brister i det kontradiktoriska förfarandet inför förkastande av ett anbud på grund av onormalt lågt pris strider agerandet mot 15 kap. 7 § LUF och principen om likabehandling. Förklaringar om priset som leverantören lämnar under överprövningsprocessen får i dessa fall tillgodoräknas leverantören. Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg advokatbyrå, analyserar ett nyligen avkunnat avgörande från kammarrätten i Jönköping.

| 2025-06-27
Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg advokatbyrå, analyserar ett nyligen avkunnat avgörande från kammarrätten i Jönköping gällande ett onormalt lågt anbud.

BAKGRUND:

Skanska hade som en av två leverantörer lämnat anbud på Jönköping kommuns upphandling av VA-förnyelse i samverksansform partnering.

Skanskas anbud bedömdes vara onormalt lågt och förkastades enligt 15 kap. 7 § LUF. Detta ledde till att Skanska begärde överprövning. Enligt 15 kap. 7 § förutsätts att leverantören beretts möjlighet att förklara det lämnade (ifrågasatta) priset. Fråga är alltså om ett kontradiktoriskt förfarande där leverantören ska ges rätt att lämna förklaring till ett pris som förefaller onormalt lågt.

Kommunen ställde i nu aktuellt fall en fråga till Skanska genom upphandlingsverktyget som handlade om Skanskas offererade procentsats för yrkesarbetare. Kommunen  efterfrågade en förklaring om hur procentsatsen beräknats. Skanska svarade på frågan, varpå kommunen återkom med en ny fråga och klargjorde att frågan inte besvarats korrekt. Skanska svarade därefter på den nya frågan. Skanska menade att denna skriftväxling inte kunde anses uppfylla kravet på en tydligt formulerad begäran (såsom krävs för att det ska vara möjligt att förkasta ett anbud på grund av onormalt lågt pris) och att kommunens agerande därför stred mot 15 kap. 7 § LUF.

Skanska redogjorde i förvaltningsrätten tämligen utförligt för de överväganden och kalkyler som lagts till grund för den offererade procentsatsen och för varför anbudet därför inte skulle anses vara onormalt lågt. Skanska redogjorde för bland annat hur kostnader för resor och traktamenten skulle hållas låga, liksom hur bolaget skulle hålla nere kostnader för handverktyg och mindre redskap samt hur försäkringskostnaden fördelades inom projektet. Vidare redogjordes för den strategiska betydelsen för Skanska att få genomföra projektet i samverkan med kommunen och att detta var en av anledningarna till att priset pressats extra mycket.

Kommunen å sin sida menade att Skanska fått flera möjligheter att förklara sitt anmärkningsvärt låga anbud och att kommunen redan inför anbudspresentationen förklarat att priset för procentsats yrkesarbetare var onormalt lågt och inte ansågs kunna täcka kostnader för yrkesarbetare, och att det vid intervjun enades om att frågan skulle handläggas skriftligen. Skanska lämnade dock ingen tillfredsställande förklaring, inte heller efter telefonsamtal mellan kommunen och Skanska.

Förvaltningsrätten fann att kommunen hade fog för att bedöma Skanskas anbud som onormalt lågt och angav den något tvetydiga slutsatsen ”[d]et finns inte heller skäl att ifrågasätta att kommunen har brutit mot 15 kap. 7 § LUF” (se s. 13 i förvaltningsrättens dom, mål nr 3034-24).

Skanska överklagade domen till kammarrätten som beviljade prövningstillstånd och som den 16 juni meddelade dom med ändring av förvaltningsrättens beslut. Tvärtemot vad förvaltningsrätten fann i sin prövning anser kammarrätten att Skanskas anbud rätteligen ska upptas till prövning i utvärderingen och att kommunens agerande strider mot 15 kap. 7 § LUF. Kammarrätten bifaller alltså överklagandet och beslutar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Skanskas anbud, vid en förnyad anbudsprövning, ska anses ha på ett tillfredsställande sätt förklarat sitt låga anbudspris.

ANALYS:

Frågan om onormalt låga anbud och vilka verktyg som en upphandlande myndighet/enhet har att agera mot sådana är en återkommande frustration hos såväl leverantörer som upphandlare. Upphandlare upplever ibland – möjligen med rätta – att anbudsgivarna har ett standardsvar som förklaring och som gör att upphandlarna inte vågar eller kan agera mot anbudet – trots att misstanken finns om att anbudet inte är seriöst menat eller i vart fall inte kommer leda till en seriöst utförd tjänst. Leverantörerna upplever sig stundtals misstänkliggjorda, att frågorna som ställs är ett intrång i företagshemligheter och att de riskerar störa ut en framgångsrik strategi. Eller så anser de att de tvingas tävla mot oseriösa, alltför låga anbud som inte är affärsmässiga.

Av denna kammarrättsdom kan vi dock lära oss att i vart fall kammarrätten i Jönköping finner det viktigt att upprätthålla de formella kraven på ett korrekt kontradiktoriskt förfarande. Med andra ord: en upphandlande enhet som finner att ett anbud är onormalt lågt ska tydligt formulera en begäran om förklaring till ett lågt anbudspris så att leverantören ges möjlighet att ”på ett ändamålsenligt och fullständigt sätt försvara varför dess anbud är allvarligt menat”. Kammarrätten tydliggör att upphandlingslagstiftningen är en förfarandelagstiftning och att en upphandlande enhet är skyldig att tillse att ”i lag föreskriven leverantörsskyddande process fullt ut efterlevs”. Inget revolutionerande i denna del.

Den något mer spännande utvecklingen i domen är dock följande, vilket enligt min mening är särskilt intressant mot bakgrund av den tämligen stränga inställning som råder till vad nytt som får anföras först under överprövningsprocessen.

Huvudregeln borde ju vara att om ett korrekt förfarande beträffande onormalt lågt pris genomförts så kan inte nya förklaringar som lämnas efter ansökan om överprövning läggas till de sedan tidigare lämnade (och underkända).

Kammarrätten tydliggör här dock följande:

  • Kommunen har brustit i förhållande till det kontradiktoriska förfarandet enligt 15 kap. 7 § LUF vid prövningen av Skanskas anbud.
  • Skanska har därför inte beretts möjlighet att i tillräcklig mån förklara sin prissättning.
  • Eftersom dessa förklaringsbrister anses hänförliga till kommunens agerande i strid med 15 kap. 7 § LUF så anser sig kammarrätten oförhindrad att beakta de ytterligare förklaringar som Skanska anfört först under överprövningsprocessen.

De förklaringar som Skanska lämnat till sitt anbudspris i sina yttranden i processen läggs alltså till grund för kammarrättens bedömning att (i) inte bara har kommunen brutit mot 15 kap. 7 § LUF utan också (ii) ska en ny utvärdering göras varvid Skanskas förklaringar till sitt låga pris ska anses tillräckliga.

Med andra ord: om en upphandlande myndighet inte är tydlig nog vid sina förfrågningar i anledning av ett lågt pris och därefter förkastar anbudet, så kan fortfarande finnas möjlighet att genom en ansökan om överprövning ges möjlighet att ”läka” de brister i förklaringshänseende som lagts till grund för förkastande av anbudet.

MÅL:

Kammarrätten i Jönköping i mål nr 3261-2024

TEXT: Sara Fogelberg, MundeAhlberg advokatbyrå

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Ann-Louise Larsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud