Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mod som verktyg i försäljningen

ExpertkommentarVad ska vi göra, vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har stagnerat, skriver en leverantör. Magnus Josephson, Inköpsrådets expert, ger rådet att börja ställa modiga frågor - och komma med modiga påståenden.

| 2021-01-06
Magnus Josephson, en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har fastnat i en ganska standardiserad form. Det gäller både vad vi säger och vilka vi säger det till. Vi lyckas inte påverka de kommande upphandlingarna så som vi borde. Däremot påverkar det intäkterna så att de står stilla eller sjunker. Vad kan vi göra för att komma ur denna situation?

Svar: Den vandrande produktbroschyrens tid är förbi. Som säljare måste du börja ställa modiga frågor och komma med modiga påståenden. Det är inte modigt att som säljare rabbla fakta som kunden kan ta till sig på annat sätt.

Mod handlar om att våga fråga kunden varför de köper som de köper: Vilket resultat vill ni ha av ert köp? Varför köper ni då på ett annat vis när det inte ger önskat resultat?

Att våga ifrågasätta myndighetens beteende, att ställa frågor om mål med olika investeringar och om hur myndigheten kommit fram till målen är modigt.

Men du ska fråga för att du själv vill förstå varför kunden handlar som den gör innan du kan komma med förslag på alternativa sätt att köpa på.

Du kan till exempel fråga om hur längre avtalsperioder skulle påverka resultatet av ett samarbete med en leverantör eller om en leverans av helhetslösning ger större besparingar jämfört med uppdelade köp, eller utmana myndighetens syn på vad som är kostnader.

Vad är till exempel skillnaden mellan pris per styck och driftskostnad per styck? När är det klokt att köpa på det ena eller andra sättet?

Sådana frågor är viktiga att ta upp om ni säljer exempelvis produkter som skapar energikostnader. Ofta har produkter med högre pris, till exempel led-belysning, mycket lägre driftskostnad.

Bemöda dig också om att förstå den politiska dimensionen, i synnerhet om du jobbar med innovationer eller lösningar som leder till större förändringar hos kunden.

Ställ öppna frågor som: Vad är bakgrunden till att ni upphandlar detta som en produkt och inte en funktion? Varför saknas användare i utvärderingsgruppen? Varför väljer ni öppen upphandling i stället för förhandlad? Varför är avtalsperioden bara tre år? Varför har ni flera leverantörer på ramavtalet och inte en (eller tvärtom)? Varför har ni tio leverantörer i samma område, när ni kan ha en? Varför lägger ni så mycket tid på att kartlägga fel och brister i ert system, i stället för att köpa ett system som saknar fel och brister?

Det är också modigt att gå högt upp i hierarkin och exempelvis tala om miljökrav med politiker: Varför följer ni inte upp vilka miljökonsekvenser upphandlingen har fått?

När du och ditt företag bemästrar detta kommer ni att tillhöra de företag som får störst inflytande över innehållet i och målsättningarna med upphandlingarna.

Ni kommer sannolikt också oftare att bli vinnare i dessa affärer, på ett sätt som inte strider mot LOU.

Lycka till med affärerna!

Magnus Josephson

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Magnus Josephson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025