Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mod som verktyg i försäljningen

ExpertkommentarVad ska vi göra, vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har stagnerat, skriver en leverantör. Magnus Josephson, Inköpsrådets expert, ger rådet att börja ställa modiga frågor - och komma med modiga påståenden.

| 2021-01-06
Magnus Josephson, en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har fastnat i en ganska standardiserad form. Det gäller både vad vi säger och vilka vi säger det till. Vi lyckas inte påverka de kommande upphandlingarna så som vi borde. Däremot påverkar det intäkterna så att de står stilla eller sjunker. Vad kan vi göra för att komma ur denna situation?

Svar: Den vandrande produktbroschyrens tid är förbi. Som säljare måste du börja ställa modiga frågor och komma med modiga påståenden. Det är inte modigt att som säljare rabbla fakta som kunden kan ta till sig på annat sätt.

Mod handlar om att våga fråga kunden varför de köper som de köper: Vilket resultat vill ni ha av ert köp? Varför köper ni då på ett annat vis när det inte ger önskat resultat?

Att våga ifrågasätta myndighetens beteende, att ställa frågor om mål med olika investeringar och om hur myndigheten kommit fram till målen är modigt.

Men du ska fråga för att du själv vill förstå varför kunden handlar som den gör innan du kan komma med förslag på alternativa sätt att köpa på.

Du kan till exempel fråga om hur längre avtalsperioder skulle påverka resultatet av ett samarbete med en leverantör eller om en leverans av helhetslösning ger större besparingar jämfört med uppdelade köp, eller utmana myndighetens syn på vad som är kostnader.

Vad är till exempel skillnaden mellan pris per styck och driftskostnad per styck? När är det klokt att köpa på det ena eller andra sättet?

Sådana frågor är viktiga att ta upp om ni säljer exempelvis produkter som skapar energikostnader. Ofta har produkter med högre pris, till exempel led-belysning, mycket lägre driftskostnad.

Bemöda dig också om att förstå den politiska dimensionen, i synnerhet om du jobbar med innovationer eller lösningar som leder till större förändringar hos kunden.

Ställ öppna frågor som: Vad är bakgrunden till att ni upphandlar detta som en produkt och inte en funktion? Varför saknas användare i utvärderingsgruppen? Varför väljer ni öppen upphandling i stället för förhandlad? Varför är avtalsperioden bara tre år? Varför har ni flera leverantörer på ramavtalet och inte en (eller tvärtom)? Varför har ni tio leverantörer i samma område, när ni kan ha en? Varför lägger ni så mycket tid på att kartlägga fel och brister i ert system, i stället för att köpa ett system som saknar fel och brister?

Det är också modigt att gå högt upp i hierarkin och exempelvis tala om miljökrav med politiker: Varför följer ni inte upp vilka miljökonsekvenser upphandlingen har fått?

När du och ditt företag bemästrar detta kommer ni att tillhöra de företag som får störst inflytande över innehållet i och målsättningarna med upphandlingarna.

Ni kommer sannolikt också oftare att bli vinnare i dessa affärer, på ett sätt som inte strider mot LOU.

Lycka till med affärerna!

Magnus Josephson

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Magnus Josephson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud