Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mod som verktyg i försäljningen

ExpertkommentarVad ska vi göra, vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har stagnerat, skriver en leverantör. Magnus Josephson, Inköpsrådets expert, ger rådet att börja ställa modiga frågor - och komma med modiga påståenden.

| 2021-01-06
Magnus Josephson, en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har fastnat i en ganska standardiserad form. Det gäller både vad vi säger och vilka vi säger det till. Vi lyckas inte påverka de kommande upphandlingarna så som vi borde. Däremot påverkar det intäkterna så att de står stilla eller sjunker. Vad kan vi göra för att komma ur denna situation?

Svar: Den vandrande produktbroschyrens tid är förbi. Som säljare måste du börja ställa modiga frågor och komma med modiga påståenden. Det är inte modigt att som säljare rabbla fakta som kunden kan ta till sig på annat sätt.

Mod handlar om att våga fråga kunden varför de köper som de köper: Vilket resultat vill ni ha av ert köp? Varför köper ni då på ett annat vis när det inte ger önskat resultat?

Att våga ifrågasätta myndighetens beteende, att ställa frågor om mål med olika investeringar och om hur myndigheten kommit fram till målen är modigt.

Men du ska fråga för att du själv vill förstå varför kunden handlar som den gör innan du kan komma med förslag på alternativa sätt att köpa på.

Du kan till exempel fråga om hur längre avtalsperioder skulle påverka resultatet av ett samarbete med en leverantör eller om en leverans av helhetslösning ger större besparingar jämfört med uppdelade köp, eller utmana myndighetens syn på vad som är kostnader.

Vad är till exempel skillnaden mellan pris per styck och driftskostnad per styck? När är det klokt att köpa på det ena eller andra sättet?

Sådana frågor är viktiga att ta upp om ni säljer exempelvis produkter som skapar energikostnader. Ofta har produkter med högre pris, till exempel led-belysning, mycket lägre driftskostnad.

Bemöda dig också om att förstå den politiska dimensionen, i synnerhet om du jobbar med innovationer eller lösningar som leder till större förändringar hos kunden.

Ställ öppna frågor som: Vad är bakgrunden till att ni upphandlar detta som en produkt och inte en funktion? Varför saknas användare i utvärderingsgruppen? Varför väljer ni öppen upphandling i stället för förhandlad? Varför är avtalsperioden bara tre år? Varför har ni flera leverantörer på ramavtalet och inte en (eller tvärtom)? Varför har ni tio leverantörer i samma område, när ni kan ha en? Varför lägger ni så mycket tid på att kartlägga fel och brister i ert system, i stället för att köpa ett system som saknar fel och brister?

Det är också modigt att gå högt upp i hierarkin och exempelvis tala om miljökrav med politiker: Varför följer ni inte upp vilka miljökonsekvenser upphandlingen har fått?

När du och ditt företag bemästrar detta kommer ni att tillhöra de företag som får störst inflytande över innehållet i och målsättningarna med upphandlingarna.

Ni kommer sannolikt också oftare att bli vinnare i dessa affärer, på ett sätt som inte strider mot LOU.

Lycka till med affärerna!

Magnus Josephson

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Magnus Josephson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt