Miljöbelastningen från skolskjutsar och serviceresor i Kronoberg kommer att minska markant framöver. Detta dessutom utan ökade kostnader för skattekollektivet.
Av de sammanlagt 252 fordon som ska användas i trafiken är det bara några få som inte går på HVO, biogas eller el. Endast två mindre upphandlingsområden saknar krav på att företagen ska redovisa sitt drivmedel.
Utöver miljöprofilen hade upphandlingen en social dimension. För taxiförarna fanns tydliga krav på anställningsvillkor.
Trafiknämndens ordförande Peter Freij ser resultatet av upphandlingen som mycket glädjande för länet och dess kommuner:
– Sättet som upphandlingarna genomförs på, i nära samarbete med kommunerna och att stora som små företag har samma möjligheter, leder till ett bra resultat för både entreprenörer och skattebetalarna.
Sammanlagt 41 företag, varav många små och lokala, lämnade anbud. Avtal skrivs med 30 stycken.
Enligt Thomas Nilsson, trafikdirektör vid Länstrafiken Kronoberg, ligger ett långsiktigt arbete bakom upphandlingen:
– Det är roligt att vi kan bibehålla mångfalden bland våra entreprenörer, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer