Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Majoritet för krav på kollektivavtal

Så kan regeringen få majoritet i riksdagen för obligatoriska krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

| 2015-12-22

Regeringen med civilminister Ardalan Shekarabi har varit tydlig med att man vill att det i lag ska bli obligatoriskt att ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar av tjänster och entreprenader.

Regeringen har ännu inte specificerat hur lagstiftningen ska vara utformad, men en utredning under Niklas Bruun har kommit med förslag att kraven bara ska gälla i de branscher där det förekommer oskäliga arbetsvillkor. Utredningen pekar på städ-, bygg- och taxibranschen, men enligt utredningen förslag ska Upphandlingsmyndigheten avgöra i vilka branscher kravet ska bli obligatoriskt.

Utredningen menar att kraven bara ska vara obligatoriska för villkor som lön, arbetstid och semester. För försäkringar och pensionsförmåner ska det vara frivilligt att ställa kraven.

Vad än regeringens förslag blir krävs majoritet i riksdagen – och förutsättningarna ser goda ut.

Vänsterpartiet är i högsta grad för krav på kollektivavtal och vill gå längre än utredningens förslag:

– Kraven på kollektivavtal bör gälla alla branscher, säger Ali Esbati, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och ledamot i arbetsmarknadsutskottet.

Ali Esbati och Vänsterpartiet vill också gå längre när det gäller vilka delar av kollektivavtal som det ska bli obligatoriskt att ställa krav på vid offentliga upphandlingar:

– Obligatoriska krav bör också gälla försäkringar och pensionsförmåner, även om det finns skäl att inte vara onödigt rigid, med tanke på att det finns olika typer av avtal och lösningar på vissa områden.

Sverigedemokraterna är också positiva:

– Krav på kollektivavtal i offentliga upphandlingar överensstämmer med vår politik, säger Sven-Olof Sällström, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna och arbetsmarknadspolitisk talesperson. Det har vi drivit i flera år.

Precis som Vänsterpartiet vill Sverigedemokraterna gå längre än utredningen och vill att kravet ska gälla alla branscher:

– Vi anser att kraven ska gälla generellt. Inte minst för att regelverket kring offentlig upphandling upplevs som svårt och otydligt. Vi behöver mer tydlighet, inte mindre. Vi ser ingen anledning att undanta vissa branscher från vad som borde vara självklara krav.

Helst skulle Sverigedemokraterna också vilja gå längre än utredningen om vilka delar av kollektivavtal som ska vara obligatoriska, men partiet ser praktiska problem:

– Generellt anser vi att obligatorium borde gälla kollektivavtalsnivå fullt ut, men det skulle  innebära problem med utstationerade på svensk arbetsmarknad. Vilken försäkring ska gälla? Ska utstationerade ha rätt till svenska socialförsäkringssystemet och så vidare. Önskvärt hade varit att det gällt allt, men det är som vi ser det inte praktiskt möjligt idag, säger Sven-Olof Sällström.

Med stöd från både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har regeringen den majoritet i riksdagen som krävs för att genomföra obligatoriska krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.  Ardalan Shekarabi har vid tidigare tillfällen sagt att krav på kollektivavtal i offentliga upphandlingar ska bli obligatoriskt samtidigt med att de nya EU-direktiven införs i svensk lag, vilket enligt planen sker den 1 april 2016.

 

Läs mer: PolitikSociala krav

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas