Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Majoritet för krav på kollektivavtal

Så kan regeringen få majoritet i riksdagen för obligatoriska krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

| 2015-12-22

Regeringen med civilminister Ardalan Shekarabi har varit tydlig med att man vill att det i lag ska bli obligatoriskt att ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar av tjänster och entreprenader.

Regeringen har ännu inte specificerat hur lagstiftningen ska vara utformad, men en utredning under Niklas Bruun har kommit med förslag att kraven bara ska gälla i de branscher där det förekommer oskäliga arbetsvillkor. Utredningen pekar på städ-, bygg- och taxibranschen, men enligt utredningen förslag ska Upphandlingsmyndigheten avgöra i vilka branscher kravet ska bli obligatoriskt.

Utredningen menar att kraven bara ska vara obligatoriska för villkor som lön, arbetstid och semester. För försäkringar och pensionsförmåner ska det vara frivilligt att ställa kraven.

Vad än regeringens förslag blir krävs majoritet i riksdagen – och förutsättningarna ser goda ut.

Vänsterpartiet är i högsta grad för krav på kollektivavtal och vill gå längre än utredningens förslag:

– Kraven på kollektivavtal bör gälla alla branscher, säger Ali Esbati, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och ledamot i arbetsmarknadsutskottet.

Ali Esbati och Vänsterpartiet vill också gå längre när det gäller vilka delar av kollektivavtal som det ska bli obligatoriskt att ställa krav på vid offentliga upphandlingar:

– Obligatoriska krav bör också gälla försäkringar och pensionsförmåner, även om det finns skäl att inte vara onödigt rigid, med tanke på att det finns olika typer av avtal och lösningar på vissa områden.

Sverigedemokraterna är också positiva:

– Krav på kollektivavtal i offentliga upphandlingar överensstämmer med vår politik, säger Sven-Olof Sällström, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna och arbetsmarknadspolitisk talesperson. Det har vi drivit i flera år.

Precis som Vänsterpartiet vill Sverigedemokraterna gå längre än utredningen och vill att kravet ska gälla alla branscher:

– Vi anser att kraven ska gälla generellt. Inte minst för att regelverket kring offentlig upphandling upplevs som svårt och otydligt. Vi behöver mer tydlighet, inte mindre. Vi ser ingen anledning att undanta vissa branscher från vad som borde vara självklara krav.

Helst skulle Sverigedemokraterna också vilja gå längre än utredningen om vilka delar av kollektivavtal som ska vara obligatoriska, men partiet ser praktiska problem:

– Generellt anser vi att obligatorium borde gälla kollektivavtalsnivå fullt ut, men det skulle  innebära problem med utstationerade på svensk arbetsmarknad. Vilken försäkring ska gälla? Ska utstationerade ha rätt till svenska socialförsäkringssystemet och så vidare. Önskvärt hade varit att det gällt allt, men det är som vi ser det inte praktiskt möjligt idag, säger Sven-Olof Sällström.

Med stöd från både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har regeringen den majoritet i riksdagen som krävs för att genomföra obligatoriska krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.  Ardalan Shekarabi har vid tidigare tillfällen sagt att krav på kollektivavtal i offentliga upphandlingar ska bli obligatoriskt samtidigt med att de nya EU-direktiven införs i svensk lag, vilket enligt planen sker den 1 april 2016.

 

Läs mer: PolitikSociala krav

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud