Nextjet sköter en betydande del av den av svenska staten upphandlade flygtrafiken. Bolaget har gått med förlust under senare år och därför inte kunnat få det tillstånd från Transportstyrelsen som krävs för att utöva luftfart i förvärvssyfte.
I mitten av augusti fick bolaget en tillfällig operativ licens för att under tre månader kunna reda ut sina problem. Vad som skulle hända när det tillståndet går ut har under en tid varit oklart.
Nu slipper Trafikverket att gå ut i en akut upphandling. Verket kan koncentrera resurserna på nästa ordinarie upphandling. Detta sedan Transportstyrelsen åter beviljat Nextjet permanent operativ licens, vilket innebär fritt fram för fortsatt trafik efter den 17 november.
– Vi gör den samlade bedömningen att Nextjet har vidtagit tillräckliga åtgärder för att föra bolaget ur en besvärlig ekonomisk situation, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning.
I en nyemission tillför fyra ägare vardera tio miljoner kronor till bolaget i aktiekapital. Två av ägarna är åländska, Air Åland och Alandia Air, och två österbottniska, Solving och Herrfors. En flygplansförsäljning ska ytterligare stärka kassan.
– Vi har gjort precis det vi sade att vi skulle göra och myndigheten har bekräftat det genom att utfärda en permanent licens. Med ägarbasen och ekonomin säkrade kan vi nu ha fullt fokus på att utveckla trafiken, säger Magnus Ivarsson, vd för Nextjet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer