Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leder Gävles inköp i förändringstid

Med en ny organisation som en del av näringslivsavdelningen, ett nytt upphandlingsråd och en ny inköpspolicy sker stora förändringar inom Gävle kommuns inköp och upphandling.

| 2020-05-20

-Spännande och spänstigt, summerar tillförordnade inköpschefen Eva-Lotta Sandberg de förändringar som genomförs och där en tydligare koppling till näringslivsutveckling är en central del.

Efter skilsmässan från Inköp Gävleborg har mycket kraft lagts ner på att ”bemanna upp” den nya enheten för inköp och upphandling, som i sin tur är en av tre enheter som bildar näringslivsavdelningen sedan 1 december ifjol.

-Intresset för våra nya tjänster har varit stort och det tror jag har samband med att många ser det som intressant att vara med och bygga upp en ny organisation. Inriktningen är att skapa en grundorganisation med 12-13 medarbetare i ett förstaläge och att det sedan kan bli ytterligare några tjänster, säger Eva-Lotta Sandberg.

Med sin långa och breda branscherfarenhet – bland annat som vd för Affärsconcept – har hon anlitats av Gävle kommun för att leda övergången till en självständig inköpsorganisation.

Lång erfarenhet av offentlig upphandling ger också perspektiv på hur en kommun kan samverka med näringslivet och hur anbudstorka kan motverkas.

-Jag kan känna att vi fastnat lite i databasernas smidighet – att lägga ut en annons och att man tänker att jobbet är gjort. Kanske fanns det delar i det gamla sättet att jobba mer uppsökande som vi kan ha nytta av. Inte så att man ska gå tillbaka till att söka leverantörer via gula sidorna, men ändå att jobba aktivt mot branschorganisationer.

-Vi glömmer bort ibland hur viktigt det är att vara en attraktiv kund och med en negativ utveckling med allt färre anbud – runt fyra i snitt även om man kunde se ett trendbrott ifjol – så är det frågor som måste  prioriteras.

Att vara en del av den nya näringslivsavdelningen ser Eva-Lotta Sandberg som en smidig lösning för att samla kommunens kompetens och kontaktytor mot företagen.

-Vi vill vara en attraktiv kund och en attraktiv näringslivskommun. Det finns egentligen inget motsatsförhållande där, men kräver tydlighet på vissa områden.

Hur tänker du då?

-Att vi klargör vårt behov av att säkerställa goda affärer och att vi har lagstiftning att förhålla oss till. Visst kan det vara så att lokala företag har andra förväntningar och tror att man kan få fördelar. Men där vill jag vända på resonemanget – som en del av näringslivsavdelningen kan vi mer naturligt se till att de frågorna kommer upp och reds ut mot att istället ligga kvar dolt som en frustration bland företagare.

Från Gävle kommuns nya, politiska och blocköverskridande ledning – S, C, L, MP – är inriktningen tydlig.

Kommunens upphandlingar ska ha ett större leverantörsperspektiv och bygga på bättre planerade upphandlingar som främjar fler anbud. Satsningar på branschvisa dialogmöten ska vara en del av strategin

Samtidigt har ”politiken” ställt ett tydligt ekonomiskt krav på kommunens inköp och upphandlingar. Fullmäktige har i budget för 2020 utgått från att Gävle kommun kan spara 13 miljoner kronor genom effektivare inköp.

Striktare delegationsordning för inköp och avrop samt uppföljning av inköpsmönster lyfts fram som åtgärder för att klara det ekonomiska målet.

-En närmare dialog mellan vår enhet och verksamheterna är jätteviktig. Att plocka bort onödiga, kostnadsdrivande krav har prioriterats för att nå målet om effektivare inköp, säger Eva-Lotta Sandberg.

Förutom ett intensivt rekryteringsarbete till den nya enheten under våren har Gävle kommun även arbetat med en ny inköps- och upphandlingspolicy samt formerna för det nya upphandlingsrådet som ett forum för att lyfta generella frågor mellan kommun och näringsliv.

-Jag tror bland annat att rådet kan göra en insats för att vi ska hitta bra sätt att nå ut med kunskap till företagen om att jobba med anbudsgivning. Det kanske inte alltid handlar om utbildningsinsatser utan att använda de goda kanaler som finns genom bland annat Upphandlingsmyndigheten för att fler ska komma över de trösklar som finns och verkligen satsa på att  konkurrera om offentliga kontrakt.

Med länssamarbetet som historia ser Eva-Lotta Sandberg möjligheter att locka fler lokala små och medelstora företag att delta i offentlig upphandling.

-Det handlar inte bara om att man får en enklare kontaktväg till kommunen genom vår nya organisation. Vi kommer ju även att söka mer av avtalslösningar som är geografiskt mer avgränsade och som därmed blir mer attraktiva för lokala företag att konkurrera om, säger Eva-Lotta Sandberg och tillägger:

-Att kommunen lämnat Inköp Gävleborg gör inte att vi sluter oss. Vi hoppas verkligen på bra, nya samarbete i olika konstellationer utifrån vad som passar med kompetens i respektive organisation och vad som ska upphandlas. Det kan vara med en grannkommun som Sandviken, som inte varit med i länssamarbetet, de kommuner som varit en del av Inköp Gävleborg eller regionen.

Läs mer: Upphandling Gävle kommunInköp GävleborgUpphandlingsråd

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt