Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”De flesta LOV-system är olagliga”

Konkurrensverkets bedömning innebär att många kommuner gör otillåtna direktupphandlingar på löpande band. Olle Lindberg, Advokatfirman Kahn Pedersen, ifrågasätter om Konkurrensverket landar rätt i ställningstagandet om lagen om valfrihetssystem.

| 2020-03-05

Konkurrensverkets senaste ställningstagande handlar om lagen om valfrihetssystem, LOV. Verkets slutsats är att valet att tillämpa exempelvis turordning som ickevalsalternativ i ett LOV-system i praktiken är ett urval bland anbudsgivarna. Detta urval medför upphandlingsplikt enligt LOU, och de tilldelningar som sker genom turordningen ses därmed som otillåtna direktupphandlingar.

Konkurrensverkets bedömning bygger dock på en omotiverat långtgående tolkning av EU-domstolens rättspraxis. Jag menar att Konkurrensverket landar i fel slutsats.

Ett valfrihetssystem – till skillnad från en LOU-upphandling – kännetecknas av att den upphandlande myndigheten inte väljer en vinnande leverantör, utan endast gör en kvalificering.

Det slutliga valet görs i stället av den enskilde brukaren eller patienten. Eftersom myndigheten inte väljer vinnare finns det ingen risk för godtycklighet, och i förlängningen inte heller någon anledning att upphandla enligt LOU.

Ickevalsalternativ enligt LOV
Enligt LOV är en upphandlande myndighet skyldig att tillhandahålla ett ”ickevalsalternativ” för de personer som, till exempel på grund av ålder, varken kan eller vill välja leverantör.

Ickevalsalternativet utgörs av något av följande tre alternativ. Det första alternativet är verksamhet i egen regi. Det andra alternativet är en separat LOU-upphandling, där vinnaren utgör ickevalsalternativet. Dessa två alternativ ser Konkurrensverket som oproblematiska.

Konkurrensverket har i stället analyserat lagligheten i det tredje alternativet, det vill säga när fördelningen av ickevalspersonerna sker bland de leverantörer som ingår i valfrihetssystemet. De två vanligaste typerna inom detta tredje alternativ är turordning eller fördelning enligt närhetsprincipen. Med turordning avses en i förväg uppställd lista där samtliga godkända leverantörer ingår, där uppdragen fördelas mellan leverantörerna i tur och ordning.

Statistik saknas över alternativen
Det saknas aktuell statistik på hur vanliga de tre olika alternativen är i förhållande till varandra, samt hur stor andel ickevalspersonerna utgör.

I Socialstyrelsens slutrapport ”Stimulansbidrag LOV” från 2015 framgår att majoriteten av de svarande kommunerna använde turordning/närhetsprincip. Ickevalspersonerna uppgick till cirka tio procent.

Någon liknande nationell undersökning verkar inte ha gjorts sedan dess. Enligt uppgifter från ett par kommuner utgör ickevalspersonernas andel cirka 3-4,5 procent. En kvalificerad gissning är att motsvarande andel stämmer för de flesta kommunala LOV-systemen för hemtjänst, samt att turordning är ett vanligt ickevalsalternativ. 

Två EU-domar utgångspunkt
Konkurrensverkets utgångspunkt för ställningstagandet är EU-domstolens avgöranden i målen Falk Pharma och Tirkkonen, där domstolen utreder definitionen av ett upphandlingspliktigt kontrakt. I dessa mål prövade domstolen två system som kan liknas vid valfrihetssystem.

EU-domstolen förklarar att syftet med upphandlingsplikten är att undanröja risken för att nationella leverantörer ges en förmånligare behandling än utländska leverantörer. När en upphandlande myndighet ska välja ut ett bland flera godtagbara anbud är risken mer påtaglig. Genom att följa bestämmelserna i LOU minimeras risken.

Enligt EU-domstolen är därför myndighetens val av en vinnande anbudsgivare ett grundläggande kriterium för begreppet ”offentligt kontrakt”. Om alla godtagbara leverantörer tilldelas kontrakt, och myndigheten därefter överlåter till enskilda personer att välja leverantör, är det inte fråga om upphandling av ett ”offentligt kontrakt”.

Om det inte är fråga om ett ”offentligt kontrakt” är LOU inte heller tillämplig.

Tolkningen bör ifrågasättas
Konkurrensverkets slutsats av domarna är sammanfattningsvis: EU-domstolen uttrycker att valet av leverantör är det väsentliga. Genom att välja exempelvis turordning som mekanism för ickevalsalternativet, bestäms också hur valet av leverantör ska gå till och därmed inträder upphandlingsplikt.

Visserligen är valet att tillämpa turordning rent språkligt sett ett ”val”. En rättvisande tolkning av domarna kräver dock en upphandlingsrättslig analys av det sammanhang orden används i. Det duger helt enkelt inte att bara göra en (långtgående) språklig tolkning av vad ordet ”urval” kan betyda.

Det EU-domstolen beskriver är att syftet med LOU är att undanröja risken för att vissa leverantörer ges företräde vid ett urval. Om sådan risk finns, finns också upphandlingsplikt. Detta utgör kärnan av den selektivitet som ingår i definitionen av ett upphandlingspliktigt kontrakt.

Konkurrensverket menar att när kommunen väljer exempelvis turordning, sker det också ett ”urval” i upphandlingsrättslig mening. Jag delar inte den uppfattningen, och jag ser inte att den tolkningen kan ha varit avsedd av EU-domstolen i Falk Pharma eller Tirkkonen.

Det är alltför långtgående att tolka in ett val av en vinnande leverantör för ett visst ”kontrakt” enbart genom att fastställa en turordning i ett LOV-system. Det är dessutom svårt att tänka sig ens en teoretisk risk för att någon leverantör ges en otillbörlig förmån vid en konkurrensneutralt utformad turordningslista.

Att besluta att tillämpa turordning är inte ett beslut om att tilldela en viss leverantör ett visst kontrakt.

Effekten av ställningstagandet
Ickevalspersonerna verkar vara få till antalet, samtidigt som merparten av de kommunala LOV-systemen verkar använda turordning.

Med Konkurrensverkets synsätt sker det alltså väldigt många otillåtna direktupphandlingar i de flesta kommunala LOV-systemen, dock med en minimal potentiell påverkan på konkurrensen. Även om verkets slutsats skulle vara korrekt är det alltså svårt att se nyttan med ställningstagandet.

Det verkar inte heller som att leverantörerna har haft några problem med turordningslistorna. Konkurrensverkets tolkning bidrar på inget sätt till upphandlingsdirektivens ändamålsenliga verkan. Tolkningen verkar närmast lösa ett problem som inte finns. Det verkliga problemet är i stället det som Konkurrensverket – till synes utan anledning – nu har skapat för många kommuner genom att bestämma sig för att en stor del av dagens LOV-system är olagliga.

Konkurrensverkets uppfattning är att många av de kommunala LOV-systemen i praktiken innebär otillåtna direktupphandlingar på löpande band. Innebär det också att vi kommer få se många fler mål om upphandlingsskadeavgift framöver? Min uppfattning är att en sådan utveckling minst sagt vore olycklig.

Olle Lindberg
Advokatfirman Kahn Pedersen

Läs mer: Krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse