Fråga: Jag lyssnade precis på er podd ”På tal om inköp” där ni reflekterade över coronakrisens effekter på inköpsområdet. Jag tycker det låter som att inköp kommer blir mer strategiskt inom offentlig sektor på grund av pågående kris. Är det rätt uppfattat?
Svar: Ja, det är det. Dagens situation, framför allt inom vårdsektorn, åskådliggör på ett tydligt sätt hur affärskritiskt inköp är, fast vi inte behandlas eller betraktas på det sättet. Jag tror att coronakrisen kommer att driva på en nödvändig förändring när det gäller fokus och prioritering av våra frågor. Det är bara synd att det är en monumental kris som ska få alla att vakna till och inse vikten av vårt område, när vi i åratal har tjatat utan att bli hörda.
Jag tror att det framför allt är två faktorer som kommer att ge oss större inflytande och ansvar. Den ena är av extern karaktär och handlar om vår makromiljö. Den andra är intern och har med organisationens syn på inköp att göra, det vill säga ledningens och verksamhetens. Jag har valt att kalla dessa:
- Den allmänna opinionen
- Ledningens syn på inköp
Den allmänna opinionen
Jag tror att den allmänna opinionen kommer att påverka och leda till en mer strategisk position av inköp inom offentlig sektor. Den allmänna opinionen kommer att ha samma effekt som konkurrens på marknaden inom privat sektor. Det vill säga inom privat sektor pressas organisationer att bli världsbäst på inköp av tuff konkurrens på marknaden.
Säkras inte de rätta leverantörerna med de rätta lösningarna till de rätta priserna och kvaliteten så vinns inte heller slaget på marknaden.
Det är därmed självklart att inköpschefer inom branscher med högt konkurrenstryck (som till exempel detaljhandeln) sitter i ledningsgruppen och rapporterar till vd. Dessa inköpschefer har högre status, större inflytande och ansvar än kollegor i andra branscher och sektorer. Ansvaret kan sträcka sig över hela varuförsörjningen och inkludera allt från sortiment och produktion till logistik och inköp. Konkurrensen på marknaden bidrar och påverkar därmed till att inköp får ett stort ansvar och inflytande.
Likt konkurrensen på marknaden kommer den allmänna opinionen att påverka politikers och beslutsfattares prioritering av inköpsområdet inom offentlig sektor. Vi kommer att komma högre upp på agendan.
Redan nu är tonläget högt i medierna avseende brist på skyddsutrustning och arbetsmiljöansvar. Ingen kommer i morgon att vilja stå till svars för dessa brister, utan alla kommer att vilja se till att det finns skyddsutrustning, mediciner och annat på plats så att läkare och sjuksköterskor kan skyddas, genomföra operationer och andra behandlingar.
För att säkra detta krävs det av vi, inköps-, upphandlings- och logistikexperter
a) är på plats, b) får nödvändiga förutsättningar och c) mandat att utföra vårt jobb.
Vi har kunskapen att identifiera strategiskt kritiska behov, sätta upp robusta hållbara försörjningskedjor och säkra och underhålla dessa över tid. Upphandlingschefen kommer att få ta ett helhetsansvar (strategiskt, taktiskt, operativt inklusive mätning/uppföljning) och bli Koncerninköpschef med ansvar för hela varuförsörjningen med fler resurser, kompetenser och vassare systemstöd i sin portfölj än idag.
Ledningens syn på inköp
På grund av coronakrisen och den allmänna opinionen kommer även ledningens syn på och intresse för inköp att ändras. Jag tror intresset kommer att öka, och om det inte gör det, så kommer politiker/beslutsfattare/allmänna opinionen att pressa på så att fokus ges till området och att det blir en prioriterad ledningsgruppsfråga. Ledningsgrupper kommer vilja ha koll och kontroll över sin varuförsörjning och sina inköp.
Avslutningsvis hoppas jag att vi drar lärdom av allt som nu sker i samband med coronakrisen och använder detta på ett konstruktivt sätt för att prioritera och lyfta inköps-, upphandlings- och logistikområdet framöver.
Vi är en affärskritisk funktion, vilket tydligt framkommit under denna kris.
Helena Brynolfsson
Har du frågor om inköp? Mejla info@inkopsradet.se
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer