Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krisen visar hur affärskritiskt inköp är

Dagens situation, framför allt inom vårdsektorn, åskådliggör tydligt hur affärskritiskt inköp är. Jag tror att coronakrisen kommer att driva på en nödvändig förändring när det gäller prioritering av inköpsområdet, skriver Helena Brynolfsson.

| 2020-05-24

Fråga: Jag lyssnade precis på er podd ”På tal om inköp” där ni reflekterade över coronakrisens effekter på inköpsområdet. Jag tycker det låter som att inköp kommer blir mer strategiskt inom offentlig sektor på grund av pågående kris. Är det rätt uppfattat?

Svar: Ja, det är det. Dagens situation, framför allt inom vårdsektorn, åskådliggör på ett tydligt sätt hur affärskritiskt inköp är, fast vi inte behandlas eller betraktas på det sättet. Jag tror att coronakrisen kommer att driva på en nödvändig förändring när det gäller fokus och prioritering av våra frågor. Det är bara synd att det är en monumental kris som ska få alla att vakna till och inse vikten av vårt område, när vi i åratal har tjatat utan att bli hörda.

Jag tror att det framför allt är två faktorer som kommer att ge oss större inflytande och ansvar. Den ena är av extern karaktär och handlar om vår makromiljö. Den andra är intern och har med organisationens syn på inköp att göra, det vill säga ledningens och verksamhetens. Jag har valt att kalla dessa:

  • Den allmänna opinionen
  • Ledningens syn på inköp

Den allmänna opinionen
Jag tror att den allmänna opinionen kommer att påverka och leda till en mer strategisk position av inköp inom offentlig sektor. Den allmänna opinionen kommer att ha samma effekt som konkurrens på marknaden inom privat sektor. Det vill säga inom privat sektor pressas organisationer att bli världsbäst på inköp av tuff konkurrens på marknaden.

Säkras inte de rätta leverantörerna med de rätta lösningarna till de rätta priserna och kvaliteten så vinns inte heller slaget på marknaden.

Det är därmed självklart att inköpschefer inom branscher med högt konkurrenstryck (som till exempel detaljhandeln) sitter i ledningsgruppen och rapporterar till vd. Dessa inköpschefer har högre status, större inflytande och ansvar än kollegor i andra branscher och sektorer. Ansvaret kan sträcka sig över hela varuförsörjningen och inkludera allt från sortiment och produktion till logistik och inköp. Konkurrensen på marknaden bidrar och påverkar därmed till att inköp får ett stort ansvar och inflytande.

Likt konkurrensen på marknaden kommer den allmänna opinionen att påverka politikers och beslutsfattares prioritering av inköpsområdet inom offentlig sektor. Vi kommer att komma högre upp på agendan.

Redan nu är tonläget högt i medierna avseende brist på skyddsutrustning och arbetsmiljöansvar. Ingen kommer i morgon att vilja stå till svars för dessa brister, utan alla kommer att vilja se till  att det finns skyddsutrustning, mediciner och annat på plats så att läkare och sjuksköterskor kan skyddas, genomföra operationer och andra behandlingar.

För att säkra detta krävs det av vi, inköps-, upphandlings- och logistikexperter
a) är på plats, b) får nödvändiga förutsättningar och c) mandat att utföra vårt jobb.

Vi har kunskapen att identifiera strategiskt kritiska behov, sätta upp robusta hållbara försörjningskedjor och säkra och underhålla dessa över tid. Upphandlingschefen kommer att få ta ett helhetsansvar (strategiskt, taktiskt, operativt inklusive mätning/uppföljning) och bli Koncerninköpschef med ansvar för hela varuförsörjningen med fler resurser, kompetenser och vassare systemstöd i sin portfölj än idag.

Ledningens syn på inköp
På grund av coronakrisen och den allmänna opinionen kommer även ledningens syn på och intresse för inköp att ändras. Jag tror intresset kommer att öka, och om det inte gör det, så kommer politiker/beslutsfattare/allmänna opinionen att pressa på så att fokus ges till området och att det blir en prioriterad ledningsgruppsfråga. Ledningsgrupper kommer vilja ha koll och kontroll över sin varuförsörjning och sina inköp.

Avslutningsvis hoppas jag att vi drar lärdom av allt som nu sker i samband med coronakrisen och använder detta på ett konstruktivt sätt för att prioritera och lyfta inköps-, upphandlings- och logistikområdet framöver.  

Vi är en affärskritisk funktion, vilket tydligt framkommit under denna kris.

Helena Brynolfsson

Har du frågor om inköp?  Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarInköpsanalys

Helena Brynolfsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…
Upphandling : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Upphandlingsninja : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Utvecklingen att inte dela upp upphandlingar är tvärtom oroväckande och skadar konkurrensen. Domstolar bär ett stort ansvar för att de…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud