Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”

GästkrönikaCyberhot är inte längre frågor som bara hör till säkerhetsavdelningen. När den nya cybersäkerhetslagen, som implementerar NIS2-direktivet, nu står för dörren krävs det att vi skruvar på våra juridiska verktyg redan i upphandlingsskedet, skriver Liv Zettergren, bolagsjurist på Adda i en ny gästkrönika.

| 2025-08-01
"Även om kraven blir hårdare så är det här ett oundvikligt steg i rätt riktning mot en mer robust offentlig upphandling", skriver Addas bolagsjurist Liv Zettergren om den nya cybersäkerhetslagen och NIS2-direktivet. Foto: Adda

Samma sak gäller dataskyddet, som inte bara lägger grunden för allt systematiskt informationssäkerhetsarbete, utan nu även fått en kompis som reglerar icke-persondata i och med Dataförordningen (”Data act”).

I pågående upphandlingar inom välfärdsteknik har vi bestämt oss för att våga ta ut svängarna – med stöd i både gällande och kommande regelverk. Vi har därför satt tänderna i en rad rättsliga aspekter som framöver kommer att vara oundvikliga för upphandlande myndigheter.

Det arbete som vi nu gör är också en direkt spegling av den riktning som pekas ut i Handslaget för välfärdsutveckling genom digitalisering. Handslaget utgör en gemensam plattform mellan kommunerna, vissa regioner och oss i SKR-koncernen, för att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter i välfärden.

Ett viktigt verktyg i Handslaget är de så kallade kompetensgemenskaperna, där spetskompetens inom exempelvis cybersäkerhet och digitaliseringsjuridik samlas för att tillsammans ta sig an gemensamma utmaningar. Syftet är att alla kommuner – oavsett storlek eller förutsättningar – ska kunna ta del av metoder, mallar och tolkningar som annars kan vara svåra att ta fram enskilt. Undertecknad är Addas representant i de två ovannämnda kompetensgemenskaperna och har genom vår medverkan både blivit inspirerad och fått konkret stöd i att nu växla upp kravställningen.

Juridiskt stöd i nyckelområden

Som juridiskt stöd till kategorin välfärdsteknik har jag framför allt arbetat på att ta fram underlag och formuleringar för några av de mest aktuella och krävande frågorna:

  • Utkontraktering och olämplighetsbedömning enligt 10 kap. 2 a § OSL. Vi gör en ny och något modig ansats genom att redan i kvalificeringsfasen genomföra en olämplighetsbedömning. Det är ett nytt arbetssätt, och jag har tagit fram en mall för hur en sådan bedömning ska kunna dokumenteras och motiveras – något som förhoppningsvis Addas arbetssättsgrupp kommer att vidareutveckla och sprida även till övriga kategorier.
  • Cybersäkerhetskrav. Vi har lagt till krav som stärker det systematiska informationssäkerhetsarbetet, och nya krav med fokus på säkerhet i leverantörskedjan – precis vad som krävs enligt NIS2.
  • Sanktioner och ledningsansvar. NIS2 kommer med tydligare krav på ledningens ansvar och möjligheten till sanktioner. Det måste återspeglas i avtal och underlag. Vi har därför infört regleringar som tydliggör ansvar, inklusive konsekvenser om kraven på systematisk informationssäkerhet inte uppfylls.

Klargöranden om personuppgiftsansvar och dataförordningen

En av mina hjärtefrågor, dataskyddet, har också fått ett uppsving i och med EU:s nya regelverk inom cyber och data, inte minst med fokus på ansvarsfrågorna. Det är långt ifrån alltid som det föreligger en ”PUA-PUB-relation” till följd av en upphandling, det vill säga att den upphandlande myndigheten är personuppgiftsansvarig och anlitar ett personuppgiftsbiträde genom avtalsförhållandet med leverantören. I vintras initierade jag därför en pilot i Adda, där vi redan i förstudiefasen med stöd av RFI och ett internt bedömningsunderlag reder ut och reglerar personuppgiftsansvaret. Vi kommer vid pilotens slutskede att dela med oss av metodstödet till kommuner och regioner och redan nu har vi fått hjälp av en extern referensgrupp från kompetensgemenskapen för digitaliseringsjuridik.

I de pågående välfärdsteknikupphandlingarna håller vi även på att se över ansvarsfördelningen vad gäller hantering av icke-personuppgifter enligt EU:s nya Dataförordning (Data Act), som liksom GDPR spetsats med sanktioner och administrativa avgifter. Det är lika bra att få det rätt från början och det vore fantastiskt om vi kunde avlasta kommunerna även med detta.

Vad händer nu?

I vanlig ordning kommer upphandlingsteamet att gå ut med underlagen på extern remiss och det ska bli både spännande och intressant att se hur leverantörsmarknaden reagerar på detta. Även om kraven blir hårdare så är det här ett oundvikligt steg i rätt riktning mot en mer robust offentlig upphandling – där vi inte bara följer lagen utan också vågar tolka den proaktivt, i takt med samhällsutvecklingen.

TEXT: Liv Zettergren, bolagsjurist, Adda

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud